קורונה וחינוך – אפשר ולפעמים צריך לחשב מסלול מחדש

תקופת הקורונה הביאה להרבה שינויים אשר באים לידי ביטוי בעבודה, בהרגלי הצריכה, בצורות הבילוי החברתי והמשפחתי ואפילו בשינויים במקום המגורים. מסגרת הלימודים של הילדים גם השתנה מאוד, כבר כמעט שנה שהלימודים כמו שהכרנו אותם לא קיימים. את ההשפעות על ההתפתחות הפיזית, הרגשית והחברתית של הילדים שלנו אנחנו נלמד רק בעוד מספר שנים.

מאת: אלעד פלג

רבות מדובר על מערכת החינוך בתקופה הזו-  קפסולות, שיעורים בזום, הקושי לנהל סדר יום של לימודים בבית, חוסר ריכוז ורצון, ריחוק מהחברים, קטיעה של אירועים חברתיים, מחסור בקשר רציף ואישי עם המורים והרשימה עוד ארוכה. יחד עם זאת, זו תקופה בה הילדים נמצאים יותר בבית בחיק המשפחה, מה שמאפשר להורים לצפות בהם, לשאול, להתעניין ולבדוק לעומק –  האם טוב להם במוסד החינוכי בו הם לומדים?

זוהי שאלה מאוד רחבה שעל מנת לענות עליה צריך לחלק אותה להרבה שאלות קטנות שיתנו להורים את התמונה המלאה.  אלעד פלג מנהל התיכון החברתי בתל אביב מרכז את השאלות שהוא מציע לכל הורה לשאול את הילד שלו ואת עצמו – האם המורים והמחנכים בבית הספר מצליחים באמת לראות את הילד שלכם?

התיכון החברתי תל אביב
התיכון החברתי תל אביב
אולפן סאונד בתיכון החברתי

התשובה לשאלה זו חבויה ביכולת של המורים לייצר קשר אישי עם הילד ולדעת מה קורה בחייו. להכיר אותו כך שידעו מה החוזקות והחולשות שלו שלא נמדדות בציונים. שיכירו את תחומי העניין שלו או מה המקצוע שהוא הכי אוהב ללמוד. כמה הם מעורבים במה שקורה בשדה החברתי של הילד? והכי חשוב, אם הם מצליחים להיות דמויות חינוכיות משמעותיות שהילד שואל לעצתם, מעריך אותם ותופס אותם כדמויות משמעותיות בחייו?

האם התכנים שהילד לומד בבית הספר קשורים למציאות בה אנחנו חיים ומעניקים לילד ידע, כלים ומיומנויות משמעותיות למציאות זו?

שאלה זו ממקדת את החשיבה על מה חשוב לנו שהילד ילמד בבית הספר ומה התוצאות של למידה זו.  אם אנחנו רוצים שהילד שלנו יגדל עם יכולת לחשיבה ביקורתית, חקר, גילוי וסקרנות או שבעיקר חשובים לנו הציונים ושינון החומר לטובת הצלחה במבחנים ובגרויות? או אם חשוב לנו שלילד יהיה קשר וחיבור לחברה ושהמקום בו הוא לומד יקנה לו ערכים חשובים הניתנים ליישום בחיי היומיום? האם בית הספר של הילד הוא מרחב חברתי בטוח – פיזי ורגשי?

אלעד פלג
אלעד פלג. מנהל התיכון החברתי. צילום: זהר אליק

המרחב החברתי של הילד זה הדבר החשוב ביותר במוסד החינוכי כיוון שאם הילד מצליח להביע את עצמו, לקיים מערכות יחסים חברתיות משמעותיות ולהרגיש שייך רק אז הוא יהיה באמת פנוי ללמידה. חשוב לבדוק מי החברים של הילד? מה מקומו במארג החברתי ולוודא שנעשות בבית הספר פעולות מכוונות ליצירת קשרים חברתיים ועידוד מעורבות חברתית.

היום נוצרה בחברה מודעות לכך שהמטרה- ציונים גבוהים וקבלת תעודת בגרות היא לא המטרה החשובה ביותר שבית הספר צריך לשאוף אליה ובעקבות ההבנה הזו נפתחו מוסדות חינוך מגוונים הפועלים בגישות שונות ויוצרים מבחר ואפשרויות שלא היו בעבר. אם הילד שלך נמצא במקום בו הוא מקבל את הדברים המפורטים מעלה, אז הוא הרוויח בגדול מוסד שלא רק מלמד אותו איך להגיע לציונים גבוהים ולצלוח מבחנים אלא מחנך אותו לערכים ומיומנויות חיים נדרשות, דואג לרווחתו הרגשית ופועל להפיכתו למבוגר ערכי . אם אתה לא בטוח, או שעל חלק מהדברים ענית לא, אני מציע לנהל שיחה כנה ואמתית עם הילד שלך, להבין בדיוק מה חסר לו ולשקול אפשרויות אחרות. אסור להתפשר על החינוך של הילדים ועכשיו זה הזמן הרלוונטי לעשות את השינוי.

 

הכותב, אלעד פלג, הוא מנהל משותף בתיכון החברתי תל אביב.

דילוג לתוכן