בטיחות בשיט סירת קטמרן

שמעתם פעם שהוזכר בחדשות שסירת קטמרן מתקשרת אצל רבים מאיתנו לשייט תענוגות ונופש, מה גם שסירת קטמרן גם משמשת לספורט ימי תחרותי. יחד עם זאת אסור לשכוח כי יש נהלי בטיחות חשובים מאוד עליהם יש להקפיד במהלך השיט, הנל הוזכר בחדשות.

.

רשימת ציוד

למען הבטיחות של כל מי ששוהה בסירת הקטמרן הרי שיש להחזיק ציוד נחוץ בציוד. עיקר רשימת הציוד כוללים מי שתייה בכמות מספקת לכל אדם, טלפונים ניידים טעונים כולל מטען נייד וסוללות אקסטרה טעונות, עוגן צף כתום, מצוף לסימון עשן כתום המשמש למקרה מצוקה וחירום כאשר יש צורך בסימן אווירי שיזהה אתכם ממרחק. חשוב גם להחזיק משוטים שישמשו ליתר ביטחון וגם לצורך חילוץ עצמי, כאשר חילוץ חיצוני לא מגיע בזמן ומתעכב( היו איזכורים בחדשות על כך) .

דגש חשוב

ניתן להבין כי נהלי הבטיחות בחלקם דורשים היערכות מקדימה טרם העליה לסירה, כמו למשל אספקת מים לכל אדם שנמצא על הקטמרן, שיהיה ברשותכם עוגן צף כתום, מטען נייד טעון במלואו לטלפון הנייד ועוד. מדובר בציוד ובהכנות שיש לבצע מראש. הדברים אומנם לא מורכבים אך יש להקפיד עליהם ולבצעם, על מנת למנוע חלילה תרחיש שאיננו רצוי( זה היה בחדשות) .

עוד היה בחדשות שנהלי הבטיחות רלוונטיים גם כאשר מדובר על סירת מפרש וגם כאשר מדובר על סירת קטמרן. יש נהלי בטיחות כלליים עקרוניים אשר רלוונטיים לכל שיט, ויש נהלי בטיחות שהם כאמור ספציפיים לסירת קטמרן. בכל מקרה יש לקיים את כל נהלי הבטיחות ולא להקל ראש.

שימו לב כי רצוי גם לשאת את הטלפון הנייד בתוך שקית אטימה למים, כאשר יש להכניס פתק עליו כתוב מספר הטלפון של מועדון השיט. את הטלפון הנייד יש להצמיד ולקשור לגוף, ולא להניחו על סיפון הסירה או בתא כלשהו. חשוב גם להפליג ולצאת לשייט ככל האפשר עם סירות אחרות, כאשר אתם שומרים על קשר עין זה עם זה. חשוב גם לחגור אפוד הצלה כאשר אתם יוצאים מהחוף.

זה לא חדשות לומר שלעתים בשלב הראשוני עבור שייטים מתחילים נדמה כי ההקפדה על כל נהלי הבטיחות היא “פרויקט” בפני עצמו ומורכבת. ככל שחולף הזמן מתרגלים לדבר.

צילום: pixabay

מפרשית במזג אוויר לא שקט

נוסיף שזה לא חדשות שלעתים ישנם מצבים בהם אנו מפליגים ושטים בים, ומזג האוויר משתנה והופך לסוער. יש מקרים בהם אנו יודעים את תחזית מזג האוויר מראש וצופים זאת, אך יש גם מקרים בהם מזג האוויר מפתיע אותנו שלא כמצופה. על מנת להתמודד עם הסיטואציה בצורה נכונה ובטיחותית הרי שישנם נהלים וצורות פעולה מקובלות במהלך שיט עם סירת מפרש או קטמרן, אותם חשוב להכיר.

הסכנות במזג אוויר סוער

עוד היה בזמנו בחדשות ששיט עם סירת קטמרן או עם סירת מפרש במזג אוויר סוער מקשה מאוד על ההיגוי, הוא מגביל מאוד את טווח הראייה ואת התצפית, הוא מעורר חששות, מפר את השיגרה והאיזון שלנו והוא גם עלול לגרום להופעת מחלת ים אצל חלק מהנוכחים בסירה. במזג אוויר קשה וסוער הרי שגם אמצעי ההיגוי חשופים לפגיעה, יש חשש למעידה או חוסר יציבות גופנית של הצוות ויש חשש לתקינות המנוע.

התמודדות

בטח גם שמעתם בחדשות שכאשר אנו שטים עם סירת מפרש (מפרשית) או סירת קטמרן הרי שכאשר אנו חשים או מקבלים מידע שיש סערה – יש לבצע כמה צעדים. הצעדים כוללים הגעה לנמל מבטחים או להתרחק מהחוף עצמו שלא ניקלע לגלים מהחוף, יש להודיע לאיש קשר בחוף על מיקומנו. בנוסף, יש להוריד מפרשים, לסגור ברזי ים, להכין אמצעי שאיבה וחבל חיים. חשוב גם לתדרך את הצוות, ללבוש רתמות וחגורות הצלה, לבצע משמרות ותצפיות, ולהכין מרק חם למי שנמצא במשמרת.

רוחות חזקות

גם היה תזכורת בחדשות שכאשר אנו שטים ויש רוחות מאוד חזקות הרי שיש לבצע כאמור צמצום מפרשים וגם עליה מהירה לרוח. יש לבצע שימוש עם חבל חיים ועם רתמות הבטיחות. כמובן שטרם היציאה לשייט בסירת קטמרן או בסירת מפרש, הרי שיש לוודא שכל הציוד הדרוש כמו חבל חיים ורתמות קיים בכלי השיט, וכן לוודא שהציוד תקין.

כמו כן הוזכר בחדשות ראש העין שכאשר עומדים נגד הרוח, עד אשר תחלוף הסערה, יש להאט ולייצב את הסירה כאשר היא נמצאת בזווית חדה לחוף, ויש לבצע שימוש עם שני המפרשים. חשוב שהחרטום יהיה בזווית של 40 עד 70 מעלות. הנחיות אלו מצילות חיים.

יד שנייה מפרשית וקטמרן

חדשות שייט –במידה ואתם מעוניינים לרכוש סירת קטמרן או סירת מפרש יד שנייה, הרי שיש כמה היבטים ושיקולים שכדאי להכיר. כמובן שכדאי תמיד לבחון כמה אופציות רכישה לנהל מו”מ ולבדוק היטב את המצב הטכני והתפעולי של הסירה. כדאי מאוד לבצע את הרכישה עם איש מקצוע ועין בוחנת אשר מבינים מספיק בתחום (במידה ואתם פחות מבינים), וחשוב שלא למהר לבצע החלטה פזיזה. חשוב לקחת את הזמן ולבדוק היטב טרם ביצוע העסקה( צויין ב חדשות חולון).

מטרה ושימוש

עוד היה בחדשות שבין אם אתם רוכשים סירת קטמרן או מפרשית הרי שחשוב להבין את המטרה ואת השימוש. האם המטרה היא לנופש להפלגות קצרות, או להפלגות ארוכות.  כאשר מדובר על הפלגות ארוכות הרי שהצרכים הם שונים מבחינת תאי אחסון, מבחינת שירותים ומבחינות נוספות. כאשר מדובר על שיט קצר הרי שהנושא של שירותים נוחים ואחסון לציוד הוא פחות קריטי.

עגינה

חשוב גם לדעת האם אתם עומדים לרכוש כלי שיט שיעגון במרינה מסודרת (במידה ויש באזור שלכם או באזורי השיט) או שאתם תעגנו במפרצים. כל אחת מהאפשרויות היא שונה לגמרי ודורשת היערכות שונה מבחינה לוגיסטית ומבחינת הציוד( היה בחדשות).

תחזוקה

אחד הדברים החשובים ביותר כאשר רוכשים סירת מפרש או סירת קטמרן מיד שנייה הוא היבט התחזוקה. יש לבחון עד כמה הסירה הייתה בשימוש, מצב התחזוקה שלה, הציפוי, חוזק הדפנות, מצבו של המנוע וציוד נלווה(  היה מוזכר בחדשות קיבוצים ).  סירה מיד שנייה שלא תוחזקה כראוי היא סירה שעלולה בהמשך להשית עליכם הוצאות כבדות מאוד של תחזוקה, רכישת חלפים ובזבוז של ימים ושעות על תיקונים. חשוב מאוד שלא לדלג על נושא התחזוקה, להבין היטב מדוע הסירה עומדת למכירה, היכן הייתה בשימוש, לאילו פרקי זמן, האם בוצע בה שימוש תחרותי או למטרת נופש, האם הוחלפו בה בעבר חלקים מסוימים, האם המנוע הוחלף לאחרונה והאם יש תעודת אחריות לגביו, האם סירת הקטמרן או המפרשית היו מעורבות בתאונות.

עוד מהחדשות קריות  – מדובר אם כן בלא מעט פרטים שיש לבחון ולבדוק, על מנת לבצע רכישה מושכלת של סירת יד שנייה – של סירת קטמרן או מפרשית.

 

הוזכר גם בחדשות נתניה שסירת קטמרן היא סירה אלגנטית המשמשת הן לספורט ימי והן לנופשים ושייט תענוגות. ישנם דגמים רבים של קטמרן בטווחי מחירים שונים ובגדלים שונים. יש סירת קטמרן ויש יאכטה קטמרן. יש קטמרן המתאים לשייט תחרותי, וכאשר מדובר על שייט נעים ורגוע שלא למטרה תחרותית הרי שסירת קטמרן תחרותית פחות תתאים.

שיקולים בבחירת קטמרן

עוד היה בחדשות רעננה שישנם כמה וכמה שיקולים בבחירת סירת קטמרן. השיקולים העיקריים הם לכמה אנשים, משקל, תקציב, אחסון וסוג השימוש. סירת קטמרן מגיעה בגדלים שונים כאשר יש דגמים המתאימים לאדם אחד או שניים, ויש דגמים המתאימם לכמה נפשות ולמשפחה. כמובן שככל שמדובר על שיט לפנאי ונופש הרי ששיש לרכוש סירת קטמרן לכמה נפשות. סירת קטמרן ליחיד תחרותית מתאימה רק למי שיודע לשוט בה ושלוט בה במרחב הימי לבדו.

וזה היה גם בחדשות רמת גן שלגבי שיקול האחסון. אנחנו לרוב לא מאחסנים סירת קטמרן או סירת מפרש בבית. המקום הטבעי והפופולרי לאחסון סירת קטמרן הוא במועדון הספורט הימי בקרבת חוף השייט. ככל שהסירה תאוחסן במיקום מרוחק יותר או במחסן בבית – הרי שקטן הסיכוי שתשוטו בה. זה מורכב מדי ויקר מבחינת רישיונות וטסט להתחיל להעמיס סירה על גג המכונית או לחבר אותה לחלק האחורי של הרכב. הרבה יותר פשוט לאחסן אותה במועדון השייט על החוף.

תקציב

היה גם בחדשות מודיעין שכמובן שרכישת סירת קטמרן או סירת מפרש לא מסתכמת רק ברכישת הסירה עצמה, אלא יש עלויות נלוות נוספות כמו ציוד, ביגוד, ביטוח ואחסון.

נציין עובדה שהועלתה באתר חדשות כפר סבא שלא כדאי בתחילת הדרך לרכוש את הסירה היקרה ביותר אלא דגם שהוא מהזולים יותר, על מנת לבחון את ההתמדה שלכם לאורך זמן. חשוב לקחת בחשבון שככל שתרכשו סירה שהיא מהירה יותר ובעלת מידות גדולות יותר, כך תגדילו את ההתעסקות עם תיקונים וטיפול בנזקים.

עוד היה בחדשות פתח תקווה שבין אם מדובר על רכישת סירת קטמרן, או סירת מפרש (מפרשית) הרי שיש לבדוק היטב את האופציות ואת הדגמים השונים טרם הרכישה, ולבצע רכישה מושכלת מבחינת הדגם הנבחר, וכמובן בהתאם לתקציב שיש לכם. כדאי מאוד להיוועץ באיש מקצוע מהתחום טרם הרכישה( היה בחדשות רחובות ).

דילוג לתוכן