הוועדה המחוזית תל אביב: ייבנו 2,500 יחידות דיור חדשות בעיר

הוועדה המחוזית תל אביב החליטה להפקיד תוכנית להתחדשות עירונית בצפון-מערב גבעתיים הכוללת תוספת של כ-2,500 יחידות דיור במגוון מסלולי התחדשות עירונית. התוכנית מציעה בין השאר: פינוי בינוי לאורך רחובות כצנלסון ועליית הנוער בגובה של 45-32 קומות.

הוועדה המחוזית תל אביב, בראשות ערן ניצן, החליטה להפקיד את תוכנית להתחדשות עירונית בצפון-מערב גבעתיים המוסיפה כ-2,500 יחידות דיור, במגוון מסלולי התחדשות עירונית.

התוכנית המקודמת על ידי עיריית גבעתיים והרשות להתחדשות עירונית, הינה על שטח כולל של כ-260 דונם המצוי במתחם הרחובות- עליית הנוער וערבי נחל במערב, רמת גן בצפון, בית העלמין נחלת יצחק בדרום ורח’ אחדות העבודה וקק”ל במזרח. התוכנית חלה במרקם בו אוסף שכונות ותיקות; חלקה המערבי של שכונת בורוכוב, שכונת הפועלים הראשונה בארץ, שנוסדה בשנת 1922, שכונת קריית יוסף, שנוסדה בשנת 1933 ושכונת רוזנשטיין שנוסדה בשנות ה-40 ונשען על רחוב כצנלסון שהינו רחוב מסחרי ראשי בעיר ורחוב עליית הנוער שהינו ציר ראשי בין גבעתיים לת”א.

מדובר בתוכנית אשר בוחנת בראיה רובעית את החוזקות והחולשות של השכונה, ונותנת להם מענה. היא מאפשרת מחד התחדשות במגרש הבודד, תוך שמירה על אופי השכונה ומאידך מאפשרת התחדשות במסלול של פינוי בינוי משמעותי, אשר מייצר את שטחי הציבור הפתוחים והבנויים החסרים כבר היום בשכונה, לרבות תוספת פוטנציאלית של 56 כיתות חדשות בשכונה. בהתאם קובעת התוכנית מספר מסלולים: חיזוק או הריסה ובניה בלב השכונה, בהתאם לאזורי התכנון השונים, בגובה 3.5-8.5 קומות. פינוי בינוי לאורך רחוב כצנלסון ועליית הנוער בגובה של 45-32 קומות.

הדמיה: ברעלי לויצקי כסיף

תמהיל הדיור המוצע בתוכנית הינו דירות בשטח ממוצע של 85 מ”ר ו-30% דירות זעירות של 40 מ”ר. כמו כן, מגדירה התוכנית הקצאת שטחים במגדלים לטובת מוסדות חינוך, רווחה וקהילה ובכדי לתת מענה למחסור המשמעותי בשטחי ציבור בשכונה. לאורך רחוב כצנלסון מציעה התוכנית שטחי מסחר מלווה רחוב ושימושים מעין ציבוריים נוספים, תוך חידוש פני הרחוב ומתוך רצון לאפשר לתושבים שירותי ציבור בקרבת הבית. עוד קובעת התוכנית, הרחבת דרכים עבור הולכי רגל, תוך צמצום תקני חניה ותוספת שבילי אופניים, ובכך יוצרת רחובות נעימים לטובת הולכי הרגל. בנוסף, במסגרת התוכנית נקבעו עקרונות לשמירה על רחובות פנימיים ובינוי מרקמי לרבות הגדרת מבנים ואתרים לשימור.

התוכנית, מעצימה את היתרונות הגלומים במרקם הבנוי, תוך חיזוק ציר כצנלסון ועליית הנוער הנשענים על מערכת תחבורה ציבורית קיימת ובעתיד על מערכת הסעת המונים המתוכננת באזור. החלופה שקודמה על ידי הוועדה המחוזית כוללת אופי בינוי לכל רחוב ראשי, המשלב בניה מרקמית ומגדלית, במגוון שימושים הכוללים: תעסוקה, מסחר, מלונאות, מגורים ושטחי ציבור. בנוסף, התוכנית מתנה את העצמת הבינוי המגדלי בהרחבת בתי הספר הקיימים בשכונה: תלמה ילין, פטאי וברנר ויצירת ציר ציבורי צפון-דרום, תוך קשירה שלהם במתחמי או”ח. בנוסף, התוכנית מציעה מיתון הבינוי באזורים הפנים שכונתיים, תוך מתן מגוון פתרונות להתחדשות במתכונת של עיבוי או הריסה ובניה ותוך עמידה על איכויות המרקמים הוותיקים והשונות בניהם. חלופה זו נשענת על תחזית מימוש ריאלי, תוך פינוי של מגרשים בודדים בכל פעם ואפשרות למגוון מסלולי התחדשות. בהתאם, מאפשרת התכנית תוספת של כ- 2,500 יחידות דיור חדשות ל-2,500 יחידות הדיור הקיימות.

אדר’ ארז בן אליעזר, מתכנן מחוז תל אביב במינהל התכנון: “התוכנית הינה חלק משינוי המגמה הצפוי ברחוב כצנלסון בגבעתיים והחזון המשותף ללשכת התכנון והרשויות המקומיות בפיתוח ציר רוחב אורבאני משמעותי מעמק ברכה בתל אביב ועד שדות ירושלים ברמת גן בו ייקבע בינוי אינטנסיבי, מסחר, שבילי אופניים תחבורה ציבורית ו-3 תחנות מטרו שיוקמו לאורכו”.

דילוג לתוכן