יו”ר נת”ע בוועדת הכלכלה: אחת הסיבות לעיכוב בפרויקט הקו האדום בגוש דן – הקורונה

יו”ר נת”ע, רם בלינקוב, אמר את הדברים בדיון של ועדת הכלכלה למעקב אחר התקדמות הפרויקט והוסיף: לקראת סוף 2022 יחל הקו האדום לפעול; ח”כ מיקי לוי ביקש תשובות על פרסומים לפיהם הקו האדום לא יפתח לפני תחילת 2023; נציג האוצר לא התייחס לעיכובים והיו”ר מרגי ביקש לקבל את הדוח הפנימי של נת”ע ואת דוחות הביקורת של משרד התחבורה

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח”כ יעקב מרגי, קיימה הבוקר ישיבת מעקב אחר התקדמות פרויקט הרכבת הקלה בגוש דן. כמו כן, לבקשת ח”כ מיקי לוי עסקה הוועדה גם בפרסומים לפיהם דו”ח של חברת נת”ע חושף שורת מחדלים ודחייה בהשקת הקו האדום לשנת 2023. במהלך הדיון קיבלה הוועדה סקירה על הפרויקטים שמבצעת נת”ע ודיווח על הדחייה הצפויה בפרויקט הקו האדום, שלפי דברי יו”ר נת”ע, רם בלינקוב, יחל לפעול לקראת סוף שנת 2022.

ח”כ לוי אמר כי ביקש את הדיון בעקבות הפרסום על הדוח הפנימי של החברה, וכן על רקע דיווחים על תקלות שגרמו לדחייה בהפעלת הקו האדום. על רקע הכוונה לקדם, בחוק ההסדרים, תיקוני חקקיה שיעניקו לנת”ע סמכויות רחבות, ביקש ח”כ לוי לקבל תמונה כללית על הפרויקטים שהחברה מקדמת. “זאת לא הכרזת מלחמה על נת”ע, אני רוצה להיות משוכנע שהפרויקט החשוב לכלכלה הישראלית אכן רץ קדימה”, אמר.

הקו האדום הרכבת הקלה

יו”ר נת”ע, רם בלינקוב, אמר כי אחת הסיבות לעיכוב נעוצה במשבר הקורונה. הוא הסביר כי נת”ע מקימה שלושה קווי רכבת קלה בגוש דן ומתכננת מערכת מטרו, שנכון להיום עדיין לא ברור כיצד תיבנה. באשר לעיכוב הוא ציין כי הקו האדום אמור להתחיל לפעול בסוף 2022 ולהסיע 70 מיליון נוסעים. לדבריו, העיכוב נובע ממכרז שהחברה ביצעה מחדש, לאחר שבפעם הראשונה קיבלה הצעה כפולה מההערכות, וכן על רקע משבר הקורונה שבעקבותיו עובדים רבים שהיו בחופשה בסין לא יכלו לחזור.

אבל החברה היא ברמה מאוד גבוהה והעיכוב עומד על זה שלקראת סוף 2022 הקו אמור להתחיל לפעול ולהסיע 70 מיליון נוסעים, לעומת אוקטובר 2021. זה נובע ממכרז גדול מאוד שבוטל על מנת לחסוך כסף רב למדינה, החלטה שהייתה מאוד נכונה אבל עיכבה את העבודות. אנשים היו אופטימיים שניתן להדביק את הלוז ולא ניתן. והסיבה השנייה היא הקורונה. החברה מסתמכת על קבלנים זרים ובמיוחד בקו האדום על קבלנים סינים והקורונה התפרצה פחות או יותר בראש השנה הסיני ומצאה הרבה מאוד פועלים שיצאו לחופשה בסין ולא יכלו לחזור. הוא הוסיף כי כיום חסרים 300 עובדים סינים. באשר לדוח הפנימי של החברה, אמר בלינקוב, כי “זה לא דוח שירעיד את אמות הסיפים”.

מנכ”ל נת”ע, חיים גליק, הוסיף כי מדובר בפרויקטים בהיקף של 150 מיליארד שקל, והחזון של החברה הוא מתן פתרון איכותי שיהפוך את החזקת הרכב הפרטי ללא כדאית. המשנה למנכ”ל משרד התחבורה, קובי בליטשטיין התייחס לעיכוב ואמר: “המועדים נמצאים בדיון. המטרה שלנו לקצר את זמן ההפעלה, אנחנו רוצים להפעיל במועד הקרוב ביותר. כשנסכם את המועד הסופי נעדכן”.

עבודת הרכבת הקלה בבני ברק. צילום: ויפדיה, Rakoon
וכך זה ייראה בעוד שנתיים? באדיבות: יח”צ נת”ע

ח”כ יבגני סובה אמר כי העלות בישראל של הקו האדום עומדת על כ-750 מיליון דולר לקילומטר, בעוד במוסקבה מרחיבים את המטרו בעלות של 120 מיליון דולר לקילומטר ומצליחים לפתוח 145 תחנות תוך 9 שנים. ח”כ עידן רול אמר כי יש פער עצום בין ההתחייבות להפעלה ב-2021 לעדכון, בקול ענות חלושה, על הפעלה ב-2022. הוא ביקש לדעת אם יש חברת בקרה ואמר כי הציבור זכאי לתשובות.

נציג אגף החשב הכללי באוצר, איתי חגי, אמר כי אין לו מה להוסיף על הדברים שאמרו יו”ר נת”ע והמנכ”ל. יו”ר הוועדה מרגי תהה איך יכול להיות שלחשב הכללי אין מה לומר בקשר לפרויקט כזה ענק עם עלויות ועיכובים. חגי השיב: “אנחנו מלווים את נת”ע, יש לה עבודה מורכבת ואנחנו מנסים לסייע. אנחנו מקיים שהקו האדום יופעל כמה שיותר מהר בעלות כמה שיותר נמוכה”. ח”כ רול הגיב ואמר כי חגי “נשמע כמו ראש אגף בנת”ע ולא כמו נציג האוצר”. היו”ר מרגי מתח ביקורת על התשובה של חגי ואמר “הייתי מצפה להתייחסות יותר רצינית, אם נצטרך נזמן לדיונים הבאים את החשב הכללי כי הרמה הזו לא מקובלת עלי”.

בלינקוב התייחס לדברים שנאמרו ואמר כי בישראל בונים מערכת חדשה, בעוד ברוסיה מוסיפים על מערכת קיימת, ויש לכך משמעות מבחינת עלויות. הוא הוסיף כי ישנם הבדלים נוספים בין ישראל לרוסיה, כמו שמירה על הסביבה, כוח של השלטון המקומי ועוד, שמובילים לעלויות נוספות. גליק הוסיף כי במקומות רבים בעולם ישנה תמונה דומה בפרויקטים דומים, וציין עיכובים גם באמסטרדם ובלונדון.

הרכבת הקלה
מסלול הרכבת הקלה

המשנה למנכ”ל התאחדות ביני הארץ, גרא קאושנסקי, קרא להפסיק את עידוד החברות הסיניות בישראל ולהתמקד בחברות קבלניות ישראליות, במיוחד בתקופת משבר הקורונה שלא נראתה כמותה בארץ ובעולם. ח”כ קרן ברק התייחסה גם היא לנושא הסינים, ואמרה כי הוועדה צריכה לייחד לכך דיון נפרד. לדבריה, “ממשלת סין משתלטת לנו על המדינה בלי שנשים לב. צריך לבנות תכנית התמודדות רחבה, בייחוד על רקע משבר הקורונה והאבטלה חשוב לייצר מקומות עבודה חדשים ולהעדיף העסקת ישראלים. הקורונה יצרה הזדמנות שצריך לנצל”.

היו”ר מרגי סיכם ואמר כי ועדת הכלכלה רואה חשיבות רבה בפרויקט הרכבת הקלה, ומצרה על כל עיכוב בהפעלת הקיים. הוא הוסיף, כי “הוועדה קוראת לנת”ע ולמשרד התחבורה לעשות כל מה שאפשר לזרז תהליכים שיכולים להקל על התושבים והסוחרים. הוועדה מבקשת שממצאי דוח הביקורת הפנימית של נת”ע יועברו גם לעיונה, דורשת מנת”ע להביא לידיעת תושבי גוש דן את לוחות הזמנים לסיום הפרויקט ומבקשת ממשרד התחבורה להעביר אליה את דוחות חברת הבקרה שהמשרד מעסיק”.

דילוג לתוכן