סוגי גרילים: כל מה שצריך לדעת לפני שמכינים בשר

גריל הוא חלק אינטגרלי מריהוט החצר והמרפסת של בתים רבים בישראל. גרילים עונים על התחביב המועדף בקרב ישראלים רבים, המוכנה בשפה העממית – על האש. הגריל המסורתי הינו גריל פחמים שמשתכלל ומתפתח כל הזמן, כשמנגד יש את גריל הגז וגריל הפלט (החשמלי). כל הרעיון בצלייה על גריל הינו הטעם הייחודי שהוא מעניק לבשר ולכל מזון שנצלה עליו, הניידות שלו והאפשרות ליהנות ממנו בחיק הטבע.

אז איזה גריל יתאים לנו? גריל פחמים או גריל גז או אולי בכלל גריל חשמלי? כאמור, אין תשובה חד משמעית מאחר ולכל אחד מהם מחזיק ביתרונות שמותאמים לצרכים של כל אחד – גריל על פחמים יתאים לכל מי שאוהב טעם מעושן של פחם ולא מוכן לוותר על פעולת הנפנוף שהיא חלק מההוויה. לעומת זאת הגריל החשמלי, מהירותו גבוהה והוא מספק סביבה נקייה, לרבות בתוך חלל הבית. גם גריל גז יכול להתאים מאוד לכל מי שמעוניין להשקיע מינימום זמן ועדיין להשיג שיפוד פרגיות נימוח. להלן סקירה קצרה על סוגי הגרילים.

גריל פחם

גריל פחם זה הגריל הוותיק ביותר וטובי השפים וכל מי שחובב בשר מושבע יטען שאין כמו גריל פחם עבור נתח בשר משובח – הטעם שלו יהיה הרבה יותר מעושן, עסיסי וכל חווית הצלייה תהייה מספקת וטעימה. החיסרון העיקרי אולי שיש בגריל פחם היא הנוחות, על מנת להתחיל לצלות את הבשר יש להדליק את הפחמים ולדאוג לשמור על חום אחיד של האש בעזרת נפנוף והרבה התעסקות. כמו כן, גריל פחם מלכלך יותר ומפיץ עשן ופיח רב בזמן הצלייה ואם אנו מתכוונים לעשות בו שימוש בחצר הבית, העשן עלול לחדור לתוך חלל הבית.

צילום: freepik

גריל על חשמל (פלט)

גריל על חשמל הינו ההכלאה המשובחת של שנות ה  – 2000. בין המסורת ובין הטעם המיוחד של בעירת עצים, לבין נוחות תפעול באמצעות לחיצת כפתור אחת. גריל חשמלי יכול להעניק את הטעם האמתי של העץ ושל הארומה ישירות לבשר ולדגים, יחד עם זאת, הוא עדיין חוסך זמן רב בהשוואה לתפעול של גריל פחמים ואף ניתן לעשות בו שימוש בכל מטבח ולמקם אותו על השיש ללא צורך בחצר. לגריל חשמל יש פלטה קבועה והוא מגיע לעוצמת חום גבוהה מאוד. בנוסף, הנוזלים של הבשר או הדגים נאגרים בעת הצלייה לתוך מתקן מיוחד. כיום יש גם גרילי חשמל בהם יש אפשרות לשיפוע נוזלים, מה שמאפשר בישול הרבה יותר בריא ורווי בפחות שומן. התפעול שלו פשוט והוא לא מצריך ידע מקצועי ומורכב. החיסרון שלו הוא, שנדרש שקע חשמל להפעלה שלו, על כן בפארק הציבורי הוא יהיה פחות יעיל.

גריל גז

למרות שלטענת שפים מסוימים לא קיים באמת הבדל בין צלייתה של סטייק על גריל גז לעומת צלייה שלו על  המחבת בבית, עדיין נמצאו גרילים שעובדים על גז ומעניקים טעם ייחודי לבשר. יש גרילי גז שמגיעים עם שלושה מבערים כשהיתרון הגדול שלהם שהם מצליחים לשמור על חום איכותי בזכות המכסה ומאפשרים לבשר להישאר עסיסי מבלי להתייבש. חלקם גם מגיעים עם חלון זכוכית שקוף ומכסה, מה שמהווה יתרון בעת הצלייה כשהמכסה אטום. יש גם גרילי גז מפוארים ויוקרתיים ביותר שכוללים שישה מבערים, משטחי עבודה יעילים, משטח צלייה גדול, ארון עם שתי דלתות לאחסון וכיריה בצד המנגל נוחה ביותר לטיגון של צ’יפס מחוץ או הכנת קפה. במקרה של גריל גז, נצטרך תמיד לדאוג לבלון גז ספייר.

דילוג לתוכן