עד שנת 2025: עיריית תל אביב-יפו תכפיל את אורכם של שבילי האופניים ברחבי העיר

“אופניים בעיר- הדור הבא”: עיריית תל אביב החליטה על הכפלת שבילי האופניים לרשת של כ-300 ק”מ שתתפרס על כל רחבי העיר. מעל 30 ק”מ שבילי אופניים יסללו עד סוף השנה הנוכחית ויאפשרו, בסופו של דבר, הכפלת היקף המשתמשים, שיפור מרחב ההליכה להולכי רגל. המהלך ילווה בשלל מיזמים עירוניים לעידוד אופניים – התקנת עמדות לעגינת אופניים בחצרות בניינים פרטיים, מסילות מתכת לירידת אופניים במדרגות במרחב הציבורי

עיריית תל אביב- יפו ממשיכה להוביל את העשייה בתחום האופניים ומשיקה תכנית פעולה מקיפה במטרה להכפיל את היקף הנסיעות בכלים אישיים עד שנת 2025 מ-11% ל-20%, לעודד תרבות רכיבה, לצמצם קונפליקטים בין הולכי הרגל והרוכבים ולהחזיר את המדרכות להולכי הרגל. תכנית זו גם תכפיל את אורך שבילי האופניים תוך 5 שנים, מ-140 ק”מ כיום עד לכ-300 ק”מ בשנת 2025.

שנת 2020 מהווה למעשה את יריית הפתיחה למהלכים יוצאי הדופן שהעירייה מקיימת לקידום הרכיבה בעיר, כאשר כבר בשנה זו ייסללו מעל 30 ק”מ שבילי אופניים ברחבי העיר וכחלק מפרויקט אופני דן במקומות שונים בעיר, תוך יצירת הפרדה פיזית ברורה בין כלל משתמשי הדרך.

שביל אופניים ברחוב פינסקר. צילום: באדיבות עיריית תל אביב-יפו

רון חולדאי, ראש עיריית תל אביב-יפו: “תל אביב-יפו עברה מהפכה בשנים האחרונות והאופניים והכלים הדו גלגליים הפכו להיות חלק בלתי נפרד מהמרקם העירוני. אנו ממשיכים בעבודה וסוללים בימים אלה קילומטרים רבים של שבילי אופניים נוספים. מטרתנו משולשת: לייצר עיר אופניים אמיתית; להחזיר את המדרכות להולכי הרגל; ולהפחית את גודש התנועה וזיהום האוויר.”

מיטל להבי סגנית רה”ע ומחזיקת תיק התחבורה בעיריית תל אביב-יפו: “מדובר בתוכנית מהפכנית, שלראשונה לוקחת מקטעי שבילים ומתכללת אותם לכדי רשת רציפה אחת. התכנית מתבססת מודלים שנועדו לתת מענה לביקושים בצירי הרכיבה לפי ביקוש, נגישות, כיסוי העיר, תוך אפיון רחובות קריטיים לרכיבה, בשילוב היבטים של חינוך לשינוי תרבותי והתנהגותי בדרכים באמצעות הסברה ואכיפה. אין ספק שאלטרנטיבה טובה לרכיבה תאפשר הוזלת יוקר המחיה והעלאת איכות האוויר והסביבה לטובת העיר ותושביה”.

עיקרי התכנית:
• סלילת עשרות ק”מ שבילי אופניים נתיבי אופניים חדשים- עד סוף שנת 2020 תקדם העירייה ביצוע של עשרות ק”מ של שבילי אופניים ברחובות הבאים, חלקם בצירים מסחריים מרכזיים: הרצל, דיזנגוף, קרליבך, הוברמן- מרמורק (אבן גבירול- ככר התרבות), רידינג וברודצקי- רידינג, ארלוזרוב (מבן יהודה דרך הירקון עד למרינה), מבצע קדש (פנחס רוזן- רפידים), דבורה הנביאה (דיסנצ’יק- פנחס רוזן), הרצל (בן צבי- רוטשילד), רחוב נמל יפו, ריינס- אדם הכהן- מאנגר, שדרות ההשכלה, יאיר רוזנבלום (גרינברג- פרופס), אורי צבי גרינברג (רוזנבלום- שץ פרסיץ’), מוזס (יגאלון אלון- מנחם בגין), סשא ארגוב, מגדל שרשן, יורדי הסירה, יהודה הימית, ירמיהו, הארבעה (מנחם בגין- קרליבך). רחובות נוספים נמצאים כרגע בבחינה (לרבות בוגרשוב, חלקים מיגאל אלון ורחוב העליה).

בנוסף, השבוע סומנו שבילי אופניים טקטיים (“פח וצבע”) ברחובות פינסקר וסולומון. מדובר בשבילים המבוצעים בזמן קצר (שעות בודדות), בעלות קטנה ביותר ובאמצעי סימון “קלים” ובטוחים, המאפשרים התנסות בשבילי אופניים חדשים בעיר. ניתן לשנותם באותה מהירות לאור בדיקת הענות השימוש, זרימת התנועה, הצלחה או אי הצלחה של השביל וכן להחליט על השלמתם כשבילים מלאים ורציפים. במרבית ערי הרכיבה בעולם חוללו שינוי והרחיבו את מספר הרוכבים באמצעות יצירת שבילים טקטיים.

במקביל, לאור ההפחתה הדרסטית בתנועת כלי הרכב והולכי הרגל ברחבי העיר בצל הסגר שכפה נגיף הקורונה, השלימה העירייה מתחילת השנה כ-4 ק”מ שבילי אופניים ברחובות רפידים, דוד אבידן, מקס ברוד, מח”ל, שארית ישראל, יגאל אלון (השלום- גשר יהודית), הדר יוסף (בני אפרים- שלום אש), אופנהיימר- טאגור, וינגייט ויד המעביר דרום.

כמו כן, בשלהי חודש אפריל החלה העירייה בסלילת שביל אופניים דו-סטרי, שאורכו 1.2 ק”מ, בצדו המערבי של רחוב בן יהודה, מרחוב ארלוזורוב צפונה עד רחוב התערוכה. העבודות על שביל זה צפויות להימשך כשישה חודשים שבמהלכן, תתאפשר תנועת כלי רכב סדירה ובכל העת ישמר מעבר בטוח להולכי הרגל. דרומית לארלוזורוב יחלו בקרוב עבודות הרק”ל שבשלבי הביצוע שלהם יוסדר שביל לכיוון דרום.

• שביל אופניים ברחוב אבן גבירול שישודרג כחלק מעבודות הקו הירוק של הרק”ל- עבודות תוואי הקו הירוק של הרכבת הקלה ברחוב אבן גבירול, המבוצעות על ידי נת”ע, צפויות לצאת לדרך ברבעון הראשון של שנת 2021 ומביאות איתן אתגרים רבים להתמודדות, לרבות הורדת נתיבי נסיעה בארבעת אתרי התחנות לאורך הרחוב. מאחר ותוואי הקו הירוק יעבור לכל אורך הרחוב, העירייה בשיתוף חברת נת”ע עמלים בימים אלה על תוכנית להורדת שביל האופניים על חשבון נתיב נסיעה, ובכך לייצר מרחב הליכה בטוח להולכי הרגל לצד רכיבה איכותית ובטוחה לרוכבי האופניים.

• התקנת מסילות אופניים לירידה במדרגות ציבוריות- העירייה נערכת להתקנת מסילות אופניים ממתכת שיאפשרו ירידה במדרגות ציבוריות, להגעה נוחה ודרך מקוצרת לנקודות שונות ברחבי העיר. מיקומן של מסילות אלה יקבע בשיתוף עם התושבים, בהתאם לצורך ולביקוש. כשלב מקדים ועל מנת ללמוד על הפתרון המוצע התקינה העירייה שתי מסילות – בכיכר אתרים וברחוב גרשון שץ.

חוף תל אביב. צילום: באדיבות עיריית תל אביב-יפו

• התקנת מתקנים לעגינת אופניים בחצרות בניינים פרטיים- חניות אלה יצמצמו את מספר הכלים הדו גלגליים החונים ברחובות המגורים ויפנו את המרחב הציבורי לשימושים חשובים כמו נגישות בטוחה ונוחה של הולכי הרגל. לפיכך, מתבצעת התקנה בכ-240 בנייני מגורים בשכונות לב תל-אביב ובצפון הישן שקיבלו בשבועות האחרונים מתקנים לעגינת לאופניים בחצר הבניין. השכונות נבחרו מאחר ובהן הריכוז הגבוה ביותר של רחובות צפופים ומדרכות צרות; שכונות עתירות משתמשים – המשרתות תושבים, עסקים ומסחר, מבקרים ומבלים; וכן שכונות שבהן מספר גבוה במיוחד של רוכבים ומשתמשי אופניים יומיומיים.
הצלחת המיזם תאפשר יישום השלבים הבאים בפרויקט והרחבתו לעוד שכונות ורחובות בעיר.

• חסכון תקציבי על ידי ביטול מיזם תל אופן- החל מחודש אוגוסט יבוטל מערך השכרת האופניים “תל אופן”. המערך שהוקם ב-2011 נחל הצלחה גדולה בתל אביב, הן בקרב תושבי העיר והן בקרב מבקריה, וסייע בהטמעת האופניים ככלי תחבורה מרכזי ולגיטימי בעיר. במסגרתו, נרשמו כ-14 מיליון נסיעות ב-1,860 אופניים שהוקצו למערך זה. התפתחות שוק האופניים והקורקינטים החשמליים הביאה לירידה בהיקף השימוש ב”תל אופן” ולכן ביטולו מתבקש, במיוחד בתקופה שבה העירייה משקיעה מאמצים ותקציבים לייעול, שיפור והעלאת היקף הנסיעות בכלים אישיים.

• המשך רגלוציה מתקדמת לכלים שיתופיים- עיריית תל אביב-יפו הסדירה את פעילות הכלים השיתופיים האישיים במרחב הציבורי על ידי רגולציה מתקדמת, הכוללת 15 כללי הסדרה שהעירייה חייבה את המפעילים. ההסדרה שיצאה לדרך לפני כשנה הינה מהמתקדמות בעולם ושואפת לשיפור הבטיחות להולכי הרגל ולרוכבים לצד שמירה על הסדר הציבורי ושוויוניות. העירייה ממשיכה לפעול בנושא זה ללא לאות על מנת לשפר את תרבות הרכיבה באמצעי הסברה לצד אכיפה עיקשת.

חוף תל אביב. צילום: באדיבות עיריית תל אביב-יפו

ההשקעה העירונית באופניים היא אמצעי ראשי להשגת התועלות הרחבות שנהנות מהן ערי אופניים בעולם; הפחתה במטרדים מתחבורה, שכונות עירוניות שוקקות, נגישות גבוהה לאמצעי תחבורה מהירים וזולים, והתניידות בריאה ומהנה. בנוסף, יישום התכנית צפוי להפחית ב- 30% את עומס התנועה בעיר, ועל כן גם אנשים אשר תלויים ברכב ייהנו מפירותיה. כמו כן היעד של העירייה הוא לצמצם את היקף הרוכבים והולכי הרגל הנפגעים מהאופניים בכ-40%.
לצד זאת, עיריית תל אביב- יפו תמשיך לקדם מיזמי רכב ואופניים שיתופיים תוך הסדרת ואכיפת פעילותם, ותעודד פעילות ציבורית ופרטית של תחבורה זעירה-שיתופית וחשמלית, המספקת מגוון יתרונות ציבוריים לרבות צמצום הגודש, הגברת ההתניידות, צמצום יוקר המחייה, הרחבת השוויוניות, שיפור איכות האוויר ועוד.

היעד המגדיר ש-20% מהנסיעות בעיר יתקיימו בכלים אישיים גבוה משמעותית מהממוצע של ערי ישראל העומד על כ-3% מכלל הנסיעות המתבצעות בהן. כדי להשיג יעדים אלה, התכנית מתייחסת לנושאים הבאים: יצירת רשת תנועה רציפה ובטוחה, מזעור הקונפליקטים עם הולכי רגל, יצירת פתרונות לחניית אופניים , יצירת קישוריות עם תחבורה ציבורית, מענה למגוון כלי נסיעה להרחבת קהלי היעד, חיזוק תרבות הרכיבה בעיר, אכיפה, חינוך לנסיעה בטוחה, נגישות למידע ושילוב טכנולוגיות, התקנת מסילות מתכת לירידה במדרגות ציבוריות ועוד.

דילוג לתוכן