על תוספי מזון, חקירה במשטרה בחשד ליבוא סמים, עורך דין פלילי בתל אביב –  ומה שביניהם

היום, כאשר ניתן להזמין מוצרים מכל העולם בלחיצת כפתור, להעביר כספים ברגע ולקבל את שחשקה נפשנו ללא מאמץ ניכר – סיפורו של ר’ יכול להיות הסיפור של כולנו.

ר’, תושב תל אביב, אקדמאי משכיל נשוי עם ילדים – החל להתאמן בחדר כושר. הוא שמע מחבריו לאימונים כי הם משתמשים בתוסף מזון שמסייע להם בשגרת האימונים. חיפושיו באינטרנט אודות תוספי מזון הובילו אותו לאתר אינטרנט המאפשר הזמנות בינ”ל, שם הזמין מספר תוספי מזון אשר, לפי האתר לפחות, מטרתם לסייע בחילוף חומרים מהיר ובבניית השרירים.

להפתעתו של ר’, עוד בטרם קיבל את ההזמנה מחו”ל, דפקו על דלתות ביתו שוטרים וביקשו כי יתלווה אליהם לתחנת המשטרה. זאת, לא לפני שנערך חיפוש בביתו באמצעות צו שופט, בשל חשד ליבוא סמים והחזקתם שלא כדין.

ר’ היה בהלם. זו היתה הסתבכותו הראשונה עם גורמי אכיפת החוק, הוא הובא לחקירה במשטרה תוך שמטיחים בו כי הוא חשוד בעבירת פשע חמורה שעניינה ייבוא סמים מסוכנים – מבלי שהוא בכלל מבין על מה מדובר.

כבר בדרך לתחנת המשטרה הטיחו בו חוקריו כי הופלל בעבירה של יבוא סמים מסוכנים לישראל, אין שום טעם להכחיש, ומוטב כי ייקח אחריות על מעשיו ובכך אולי יקל בעונשו.

ר’ מזעיק עורך דין פלילי בתל אביב

המום ומזועזע והבין ר’ כי אין בידיו להתמודד בגפו עם החשדות החמורים ולפיכך, משנאמר לו שיש לו זכות להתייעץ עם עורך דין בטרם ייחקר באזהרה, מיהר לממש את זכות ההיוועצות עם עורך דין פלילי.

מאחר ואין לו שום היכרות עם עורכי דין פליליים, חיפש ר’ בגוגל עורך דין פלילי בתל אביב – וכך הגיע למשרדנו. תוך זמן קצר, הגיע  עורך דין ממשרדנו לתת לו ייעוץ משפטי בתחנת המשטרה. בדיעבד, כך מסר לנו, היתה זו אחת ההחלטות הטובות ביותר שהוא עשה – כי אם לא כן, התיק הפלילי שנפתח לו באותה עת – עלול היה במהרה להפוך לכתב אישום בבית משפט.

במסגרת חקירתו הסתבר לר’ להפתעתו, כי אחד מתוספי המזון שהזמין מחו”ל, הכיל חומר הנמנה על פקודת הסמים המסוכנים בישראל, כך שעל אף שבמדינה ממנה הזמין את המוצר רכישתו חוקית – ייבואו למדינת ישראל – אסורה באיסור פלילי.

לאחר שקיבל ייעוץ משפטי מלא ומקיף ומסר גרסתו לחשד, השתכנעו גורמי החקירה כי ניתן לשחררו. הגם ששוחרר מתחנת המשטרה, ללא שום תנאים מגבילים, סיום חקירתו לא הובילה לסגירת התיק הפלילי שנפתח לו – ומשכך היה צורך לפעול באופן אקטיבי לסגור את התיק.

חקירה במשטרה

חקירה במשטרה הינה הליך קשה, מלחיץ, רווי מתחים וחוסר וודאות. מטבע הדברים מצויים הנחקרים בעמדת נחיתות מול חוקריהם המנוסים – ולא אחת מפלילים עצמם נחקרים על מנת לנסות ולרצות  את חוקריהם, לתת להם את מה שהם רוצים לשמוע, והכל בכדי לסיים מהר ככול הניתן את המעמד הקשה הזה.

אלא, שבד”כ, חקירה באזהרה במשטרה, היא רק תחילת הדרך. עם חקירת חשוד במשטרה באזהרה, נפתח לו תיק פלילי, שיופיע ברישומיה הפנימיים של המשטרה.

מה זה אומר “תיק פלילי”?

מדובר במונח ששגור בלשונם של הרבה אנשים, כאשר רבים נוטים לבלבל בין המונחים השונים הרלוונטיים בתחום זה, ולכן ננסה לעשות קצת סדר.

על פי חוק המרשם הפלילי ותקנת השבים, משטרת ישראל מנהלת 2 סוגים של מאגרי מידע ביחס להליכים פליליים:

המרשם הפלילי – כולל מידע אודות הליכים פליליים שהוגשו בגינם כתבי אישום לבית משפט או בית דין צבאי והסתיימו, ואת רכיבי הענישה שהוטלו בגינם: לרבות צווי מבחן, צווים בדבר התחייבות להימנע מביצוע עבירה, צווים לביצוע של”צ וכדומה. אלו רישומים שיופיעו ב”תעודת יושר”, כל עוד לא התיישנו ולא נמחקו.

הרישום המשטרתי – הינו מאגר נפרד, הכולל רישומים פנימיים של המשטרה אודות תיקי מב”ד (תיקים שממתינים לבירור דין, כלומר, עוד לא נסתיימה החקירה לגביהם או שטרם התקבלה הכרעה לגביהם) וכן רישומים אודות תיקי חקירה שנסגרו. רישומים משטרתיים אלו לא מופיעים “בתעודת יושר” – והחוק קובע רשימה מצומצמת של גופים הרשאים לעיין בהם.

מרגע שנחקר מוסר עדותו תחת אזהרה בתחנת המשטרה חשוב להבין כי נפתח נגדו תיק פלילי, שמתועד ברישום המשטרתי. כך, ששחרור מחקירת משטרה גם ללא מעצר, ואפילו ללא שום תנאים מגבילים  – עדיין לא אומר שמדובר ב”סוף הסיפור” – ויש לפעול באופן אקטיבי לוודא את סגירת התיק מבלי שיוגש כתב אישום.

קבלת ייעוץ וליווי משפטי מעורך דין פלילי הבקיא בתחום יכול לעשות את ההבדל – ולשנות את גורל התיק. לכן, גם אם נחקרתם כבר בחקירה פלילית ולא מימשתם את זכותכם להיוועצות בעורך דין – מכל סיבה שהיא, גלו אחריות לעתידכם – ופנו לקבלת ייעוץ משפטי לאחר חקירה – כדי לראות אם ואיך ניתן להוביל לסגירת התיק הפלילי.

ומה נסגר עם ר’?

לאחר שחרורו ממעצר פעל משרדנו באופן אקטיבי לסגירת התיק הפלילי בעניינו – והוא יכול היה להמשיך בחייו באין מפריע. בפעם הבאה, כך הבטיח לנו, לא ימהר להזמין תוספי מזון מחו”ל.

משרד עורכי דין גיא פלנטר מעניק ייעוץ משפטי וליווי משפטי ללקוחות מכל רחבי הארץ.

דילוג לתוכן