איך משפרים תזרים מזומנים בעסק

לא מעט בעלי עסקים נתקלים בבעיות תזרים מזומנים אשר מקשות מאוד על ההתנהלות העסקית השוטפת ולא פעם, גם יוצרות משברים חמורים שעלולים להוביל את העסק לפשיטת רגל או לסגירה. אם תזרים המזומנים בעסק שלכם לא יציב, הגיע הזמן שתלמדו כיצד לשפר אותו. שיפור תזרים המזומנים איננו עניין פשוט ויש להשקיע בכך זמן, מחשבה וכמובן, ביצוע כלל הפעולות הרלוונטיות על מנת שהתהליך יצלח והתוצאה שתתקבל תהיה תזרים מזומנים תקין.

מה צריך לדעת על ניהול תזרים מזומנים?

כאמור, רבים מבעלי העסקים אינם מנהלים בצורה תקינה את תזרים המזומנים שלהם. הסיבות לכך יכולות להיות רבות ומגוונות. לעיתים מדובר על עומס שמוטל על בעלי העסק שמונע מהם לעסוק בכל הנוגע לניהול הכלכלי של העסק. הם מזניחים את הפן הכלכלי ולא מודעים מספיק לכך שיש כשל בתזרים המזומנים בעסק שלהם. כאשר הם מגלים על הכשל, זה כבר יכול להיות מאוחר מדי. לעיתים מדובר על אי הבנה כלכלית מספקת הנוגעת למצב הפיננסי של העסק  לרבות תזרים המזומנים ולעיתים מדובר על ביצוע פעולות שונות שפוגעות בתזרים התקין של העסק לרבות: קבלת שיקים דחויים מלקוחות, תשלום מידי לספקים ועוד. לכן, כל בעל עסק חייב לבדוק את המצב הכלכלי של העסק שלו באופן שוטף ואם מתגלה שיש בעיה כלשהי בתזרים המזומנים העסקי, עליו לעשות מאמץ משמעותי בכדי לשפר את התזרים.

כיצד ניתן לשפר תזרים מזומנים בעסק?

ישנן כמה אפשרויות שיכולות לסייע לכל בעל עסק לשפר את תזרים המזומנים בעסק שלו:

ראשית כל, חשוב מאוד שהעסק יעבוד בצורה נכונה מול הבנק. אם יש לו הלוואות גדולות מאוד, כדאי לנסות למחזר את ההלוואות להלוואה אחת על מנת שההחזר החודשי יקטן. חשוב לדעת שהחזרי הלוואות מהווים סעיף משמעותי מאוד בכל הנוגע לתזרים מזומנים שלילי. בדוח רווח והפסד של העסק, לרוב ההחזרים הללו לא מופיעים ולא פעם הדבר יכול ליצור טעויות חמורות בעסקים שמסתמכים בדוחות של רואה החשבון שלו בכדי  לבחון את המצב הפיננסי של העסק. על כן, הדבר הראשון שעליכם לעשות הוא לגשת לבנק שבו מתנהל החשבון של העסק שלכם ולבחון את האופציות העומדות על הפרק בכדי לצמצם עד כמה שניתן את החזרי ההלוואות שלכם.

תשלום לספקים

שינוי נוסף שכדאי לבצע הוא בשיטת העבודה של העסק מול הספקים. לרוב העסק קונה את הסחורה מהיצרן או מהספק ולאחר מכן מציעים  אותה למכירה בחנות. בשיטה זאת משלמים מראש על מוצרים עוד טרם הם נמכרים ללקוח. במידה והדבר אפשרי ניתן לעבור לשיטת עבודה במכר מותנה. מדובר על שיטה שבה לא רוכשים סחורה מספק או יצרן אלא שומרים אותה במחסנים מבלי לשלם כאשר התשלום מתבצע רק בהתאם למכירה ללקוח. אם הדרך המדוברת פחות רלוונטית, תוכלו לעבור לשלם לספק בשיטת 30 פלוס, דבר אשר יאפשר לכם לשלם לו אחרי שמכרתם לא מעט מוצרים וקיבלתם עבורם תמורה כספית.

צמצום הוצאות

כמובן שדבר חשוב נוסף שיש לעשות על מנת לשפר את תזרים המזומנים בעסק הוא צמצום הוצאות. ניתן להקטין הוצאות על ידי בקשת הנחות מספקים. לא פעם ספקים יציעו לכם הצעת מחיר טובה יותר במידה ותאמרו להם שקיבלתם הצעת מחיר משתלמת יותר מספק אחר. מעבר לכך, אם הספקים שלכם לוקחים מכם מחירים מאוד גבוהים, אולי ניתן לשקול מעבר לספקים אחרים. עוד צעד חשוב בדרך להקטנת ההוצאות הוא  להעביר חלק מהשירותים בעסק למיקור חוץ. כלומר, להעביר מגוון פעילויות עסקיות לפרילנסרים או לחברות המספקות שירותי מיקור חוץ החל מתחום ראיית חשבון וכלה במעצבים גרפיים, אופנה ועוד. העברת שירות למיקור חוץ לא פעם תקטין את עלויות השכר.

כדאי מאוד לבצע סקירה מקיפה של היקפי משרות שקיימות בעסק ולראות האם הן מצדיקות את עצמן מבחינת התרומה והתפוקה שלהן. לא פעם תגלו כי יש בעלי תפקידים חופפים בעסק.

ניכיון שיקים

אחד הדברים שיכול לפגוע בתזרים המזומנים של העסק הוא קבלת צ’ק דחוי מלקוח. מצד אחד בעלי העסקים מעוניינים להציע ללקוחות שלהם אופציות נוחות לתשלום, אך מצד שני מכירת מוצרים או שירותים וקבלת תשלום דחוי עליהם בשיק, עלולה לפגוע בתזרים המזומנים של העסק. על  כן, כיום כל עסק יכול לקבל שירות ניכיון שיקים על ידי חברות שונות או בנקים. במסגרת שירות זה מציעים את הסכום הכספי הרשום בשיק לאחר שבודקים אותו בו במקום, בתמורה לעמלה כלשהי שמנקים. כך כל בעל עסק יכול להציע ללקוחותיו את האופציה לשלם בשיקים דחויים ובד בבד, לא לפגוע בתזרים המזומנים שלו.

 

 

דילוג לתוכן