הגישה של פרופסור לאון גרינהאוס לטיפול בדיכאון

הכירו את הגישה של פרופסור לאון גרינהאוס לטיפול בדיכאון דרך שיחות, גריה מגנטית וטיפול בקטמין.

דיכאון הוא תופעה שכיחה מאוד במאה ה-21, ולפי נתוני משרד הבריאות הישראלי כ-10% עד 15% מהאוכלוסייה הבוגרת יסבלו בשלב זה או אחר בחייהם מתופעת הדיכאון הקליני, כאשר נשים סובלות יותר מהתופעה.

פרופסור לאון גרינהאוס הוא מומחה לטיפול בדיכאון קליני, בקליניקה שלו הוא מציע שיטות טיפול מותאמות אישית למטופלים. שיטת הטיפול המומלצת כיום לאנשים הסובלים מדיכאון מבוססת על טיפול משולב, כלומר תרופות וטיפול באמצעות שיחות. מחקרים חדשים שהתפרסמו לאחרונה מצביעים על כך שטיפול קוגניטיבי התנהגותי הוא בעל השפעה חיובית על בני אדם הסובלים מדיכאון, לדוגמה המחקר שפורסם לאחרונה בבריטניה על ידי ארגון Cochrane. בנוסף, יש טיפולים מתקדמים לתופעת הדיכאון הקליני, לדוגמה טכניקת ECT, גרייה מגנטית, קטמין ועוד.

טיפול מותאם אישית לסוג ולתסמיני הדיכאון

במרפאתו של פרופסור לאון גרינהאוס רואים חשיבות רבה להתאמת הטיפול הנכון והמדויק ביותר למטופל, כאשר כיום משלבים בין כמה שיטות טיפול כדי להשיג את המטרות ולסייע לחולה. יש טיפולים שונים המתאימים לתופעת הדיכאון ולרוב משלבים בין טיפול תרופתי לטיפול באמצעות שיחות, ובהתאם למקרה המומחה יציע דרכים נוספות, למשל טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT), קטמין, גרייה מגנטית וכו’.

צילום: עמנואל שטרית וליאור שרון

חשוב לדעת כי יש סוגים שונים של דיכאון, יש הסובלים מהתופעה בצורה קלילה ולזמן קצר, בעוד אחרים סובלים מדיכאון קליני חמור וממושך, ובמצבים מסוימים התופעה עלולה לסכן את חיי המטופל. הטיפול חייב להתאים לסוג הדיכאון ודרגת החומרה שלו, לכן פרופסור לאון גרינהאוס מתחיל באבחון מדויק של התופעה, ורק כך המטופל זוכה לטיפול המתאים ביותר.

סוגי הדיכאון השכיחים ביותר בקרב האוכלוסייה הבוגרת הם דיכאון מג’ורי (יוניפולרי), מאניה דפרסיה (דיכאון בי פולרי), דיכאון פסיכוטי, דיסתימיה, דיכאון במהלך ההריון, דיכאון לאחר לידה.

שיטות הטיפול המומלצות במרפאת מיינד קליניק

טיפול באמצעות שיחות (פסיכותרפיה) – טיפול יעיל, בעיקר במקרים הקלים של התופעה, יש סוגים שונים של טיפולי פסיכותרפיה, אך העדויות החדשות מצביעות על כך ששיטת הטיפול הקוגניטיבי – התנהגותי היא הדרך היעילה ביותר נגד דיכאון. הטיפול הרגשי מוגבל בזמן ובאמצעותו ניתן לשנות דפוסי חשיבה והתנהגות אצל החולה, לקבל שליטה מחדש על החיים ולהחלים מדיכאון.

טיפול תרופתי – רבים מהישראלים חוששים מתרופות פסיכיאטריות לכן חשוב לשנות מהיסוד כמה מיתוסים מוטעים בנושא. הטיפול התרופתי יעיל ומגובה בעשרות ואפילו במאות מחקרים, והבחירה בתרופות כאמצעי טיפול לדיכאון היא של הפסיכיאטר בלבד, לכן הוא יציע תרופות בהתאם לחומרת המקרה והתסמינים. התרופות מסייעות באיזון תפקודי המוח, למשל תרופות המעלות את רמת הסרוטונין במוח ומשפרות את העברת המידע בין תאי העצב, הסרוטונין משפר גם את מצב הרוח.

מאחר ורבים חוששים מהטיפול התרופתי, פרופסור לאון גרינהאוס מדגיש כי הטיפול לא חייב להיות קבוע ושבמקרים מתאימים אפשר לשקול הורדה של הטיפול. מקרים אחרים המטופלים יצטרכו לקחת טיפול לזמן ארוך יותר. צריך לזכור שמטרת הטיפול התרופתי היא לשפר את איכות החיים של הסובל. בדרך כלל, כאשר מפסיקים את הטיפול התרופתי עושים זאת בהדרגה, בהתאם לשיפור במצבו של המטופל.

טיפול ECT (נזעי חשמל) – טיפול ותיק ומוכר לסובלים מדיכאון קליני, ולמרות הסטיגמה השלילית לשיטה זו, מדובר באחד מהטיפולים היעילים ביותר. טיפול בנזעי חשמל  בכ 80% מהמקרים, הטיפול מתבצע בבתי חולים תחת הרדמה וכולל גם הרפיה. הטיפול כיום בנזעי חשמל בטוח, יש טכניקות מתקדמות יותר מהטיפול בדור הקודם.

טיפול בגרייה מגנטית – טיפול מתקדם לדיכאון באמצעות גרייה מגנטית (TMS/Deep TMS), הטיפול גורם לגירוי תאי המוח באזורים ספציפיים ושיעור הצלחתו כ-60%. הטיפול לא דורש הרדמה ולרוב לא חשים כאב, יש שלוש טכניקות עיקריות לגרייה מגנטית.

טיפול בקטמין/אסקטמין – טיפול חדשני יחסית המבוסס על קטמין או אסקטמין. קמטין הוא חומר הרדמה מוכר בעולם הרפואה, וחוקרים גילו כי קטמין מקל על תופעת הדיכאון, אך שיטה זו לא מתאימה לכל המטופלים. פרופסור לאון גרינהאוס הוא מחלוצי הטיפול בשיטה זו.

דילוג לתוכן