יתרונות האוכל הצמחוני

לא מעט אנשים בוחרים במהלך חייהם בתזונה צמחונית. תזונה צמחונית היא  תזונה שאיננה כוללת בשר לרבות בשר עופות ומאכלי ים. תזונה של אדם צמחוני תתבסס על דגנים, קטניות, ביצים, מוצרי חלב, אגוזים, זרעים ועוד. חשוב מאוד להבין כי לתזונה מעין זאת יש לא מעט יתרונות ומעבר לכך, בשל התחליפים הרבים המוצעים כיום בשוק לבשר, ניתן להנות ממגוון מאכלים שונים שטעמם די דומה לטעם הבשר גם בתפריט צמחוני. כמו כן, בשל העובדה שלא מעט אנשים בוחרים בתזונה צמחונית כיום, הרי שניתן למצוא מגוון מתכונים צמחוניים ברחבי הרשת אשר מעניקים לכל אדם חוויה קולינרית מדהימה.

מה היתרונות של תזונה צמחונית?

לתזונה צמחונית יש כמה וכמה יתרונות:

ראשית כל, המעבר לתזונה צמחונית מהווה צעד הומני לחלוטין. מרבית האנשים עוברים לתזונה זאת בשל העובדה שהם לא רוצים לפגוע בבעלי החיים ומעוניינים לדאוג לרווחתם. אדם שחי את חייו בצורה הומנית וחומל גם על בעלי החיים הוא אדם טוב, שיכול לחיות עם עצמו בצורה רגועה ונינוחה.

צילום: אלה אולסון

יתרון נוסף של תזונה צמחונית היא התרומה שלה לירידה במשקל. מדובר על תזונה שמכילה הרבה יותר ערכים תזונתיים איכותיים כגון: מגנזיום, אשלגן, ברזל, ויטמינים מקבוצות B וכמות נמוכה מאוד של שומנים.

יתרון נוסף של תזונה טבעונית היא פחת בסיכון לפתח את מחלת הסוכרת. סוכרת היא תופעה מטבולית אשר מאופיינת במצב שבו הגוף שלנו מתקשה לפרק את הסוכרים במחזור הדם שלנו. כתוצאה מכך כמויות גדולות של סוכרים  ולרוב גם שומנים לא בריאים מצטברים במחזור הדם ומשוטטים לאורך הגוף. במצבים חריפים סוכרת עלולה להוביל ללחץ דם גבוה, מחלות לב וכלי דם ואף לגדיעת איברים. מחקרים שונים מעידים כי לאוכלי בשר יש סיכוי גבוה ב74 אחוזים לסבול מסכרת לעומת צמחונים וזאת בל העובדה כי  צמחונים אוכלים כמות פחותה של סוכרים פשוטים ושומנים לא בריאים. הבשר שאוכלים כיום בדרך כלל יהיה עשיר בסוכרים ופחמימות וזאת בשל המזון שבו האכילו את החיות, לצד אנטיביוטיקה ומתן הורמונים מזרזים.

כמו כן, מוצרים מן החי הכוללים שומנים רווים רבים, יכולים  לגרום לכולסטרול גבוה שעלול להיות מסוכן מאוד.

צילום: Pixabay

תזונה צמחונית תהיה עשירה בשומנים בריאים כגון: אומגה שלוש וחומצות שומן  לא רוויות אשר תורמות לרמות כולסטרול נמוכות, מייעלות את התהליך של העברת המזון והחמצן לתאים ומסייעים בהטבת התפקוד הקוגניטיבי של האדם בטווח הקצר.

יתרון נוסף של תזונה צמחונית גובל בכך כי התזונה המדוברת מבססת על מעט שומנים לא בריאים באופן יחסי וכך היא תורמת למניעה ואף להקלה על מחלות לב וכלי דם לרבות לחץ דם. מחקרים מצאו כי מעבר לתזונה צמחונית תורם לירידה בכמות האירועים הלבביים ב73 אחוזים ואף מונע התפתחות של מחלות לב מלכתחילה.

איזה תחליפי בשר יש בשוק?

ניתן למצוא כיום מגוון תחליפי בשר בשוק, אשר חלקם מציעים טעם קרוב מאוד לטעם הבשר ומכילים חלבון בכמות גבוהה. כך לדוגמא, ניתן למצוא כיום מוצרי טחון מהצומח אשר מתאימים להקפצה או להחלפה של בשר טחון במתכונים רלוונטים. ניתן למצוא המבורגרים שעשויים מפטריות, קציצות עדשים, נתחי סויה דמויי עוף ואפילו נקניקיות.

ישנן חברות אשר משווקות מנות של תחליפי בשר על בסיס סייטן שהוא חלבון חיטה. בין המוצרים הללו ניתן למצוא: מעורב ירושלמי בשילוב טופו, שווארמה שעשויה מנתחי סייטן, נתחי סייטן טבעיים שיכולים להחליף בשר בתבשילים שונים וכן נתחי סייטן בטעמים שונים שיכולים להתאים לתבשילים ספציפיים כגון: סייטן בטעם ברביקיו, סייטן ברוטב טריאקי ועוד.

אוכל צמחוני
אוכל צמחוני, ואפילו אוכל טבעוני יכול להיות טעים ומזמין. צילום: טארין אליוט

כמו כן, ניתן למצוא כיום תחליף לבשר טחון המשלב סייטן וסויה וכן תחליף לבשר טחון מהצומח על בסיס של אורז, עדשים מונבטות ושקדים.

מוצרים נוספים שניתן למצוא כיום בשוק הן של חברת ביונד מיט האמריקאית. החברה מפורסמת בהמבורגר שלה אשר מחקה את הטעם, המרקם והריח של בשר ברמה הגבוהה ביותר וזאת באמצעות חומר מיוחד שפותח ממיצוי של סלק אשר גורם לקציצה ממש לדמם כמו קציצה רגילה.

 מוצר נוסף שניתן למצוא כיום הוא נתחי סויה אשר עשויים בטכנולוגיה מיוחדת שטוחנת אותם ובונה אותם בשכבות, מה שגורם להם להיות סופגי טעמים ועסיסיים. מדובר על מוצר שעשוי כולו מסויה ללא תוספות והוא מכיל 50 אחוזי לבון למוצר יבש. נתחי הסויה המדוברים מהווים בסיס מזין ומשביע למגוון מנות שונות המבוססות על בשר.

דילוג לתוכן