זנדברג חתמה על הכרזה על אזור התחנה המרכזית בתל אביב כ”נפגע זיהום אוויר”

השרה להגנת הסביבה, תמר זנדברג, חתמה על הכרזה של אזור התחנה המרכזית בתל אביב כנפגע זיהום אוויר, לפי חוק אוויר נקי; עיריית תל אביב תחויב להגיש לשרה בתוך לכל היותר שישה חודשים מהיום, תוכנית פעולה לנקיטת אמצעים לשיפור איכות האוויר באזור

 

השרה להגנת הסביבה, תמר זנדברג: “ההחלטה להכריז על אזור התחנה המרכזית בתל אביב כנפגע זיהום אוויר תסייע להבטחת יישום הצעדים הנדרשים לביצוע בפרק זמן תחום, כדי להוביל לשיפור איכות האוויר לכלל התושבים באזור. הצעדים שיינקטו בעקבות ההכרזה, בנוסף לפעולות נדרשות נוספות כמו חשמול התחבורה הציבורית, יובילו לשיפור מצב איכות האוויר ואיכות החיים”

 

בחודש ספטמבר 2022 הודיעה השרה, כי תכריז על אזור התחנה המרכזית בתל אביב אזור נפגע זיהום אוויר. ב-3 באוקטובר 2022 ולבקשת ראש עיריית תל אביב יפו, רון חולדאי, השרה קיימה שימוע שבו ניתנה לעיריית תל אביב ההזדמנות להשמיע בעל פה את טענותיה בעניין ההכרזה על אזור התחנה המרכזית כאזור נפגע זיהום אוויר. השימוע התקיים בהמשך להליך שימוע בכתב שנערך באוגוסט 2022, אז הועברה לעירייה טיוטת ההכרזה והתבקשה התייחסותה (שלא התקבלה).

 

לאחר שהשרה שקלה את מכלול השיקולים, לרבות הטענות שהובאו מטעם העירייה בדבר הנתונים אודות זיהום האוויר, המידע אודות התוכנית התחבורתית והטיעונים המשפטיים, היא מצאה כי אין מקום לשנות מעמדתה כפי שהובאה בפני העירייה, וכי יש להכריז על אזור התחנה המרכזית בתל אביב כאזור נפגע זיהום אוויר. 

 

כתוצאה מהכרזה זו, עיריית תל אביב-יפו מחויבת להגיש לשרה להגנת הסביבה תוכנית פעולה לנקיטת אמצעים לשיפור איכות האוויר בתוך שישה חודשים מהיום. 

צילום – המשרד להגנת הסביבה

 

במרכז מטרופולין גוש דן נמצאת התחנה המרכזית תל אביב. התנועה הערה של כלי רכב מוּנעי דיזל באזור התחנה המרכזית מלוּוה בפליטות של מזהמי אוויר ומתבטאת בריכוזים גבוהים של מזהמים בסביבה. באזור זה נמדדו ריכוזים של מזהמי אוויר מעל ערכי הסביבה היוצרים זיהום אוויר חזק ובלתי סביר. לפיכך, הציבור באזור זה חשוף לזיהום אוויר מתמשך.

 

בתחנה לניטור האוויר באזור התחנה המרכזית נמדדו בשנים האחרונות חריגות לעומת הערכים הקבועים בתקנות אוויר נקי בכמה מזהמי אוויר תחבורתיים, ובכללם חלקיקים נשימים עדינים (PM2.5) תחמוצות חנקן (NOx) וחנקן דו חמצני (NO2). נוסף על כך, נמדדה חריגה גם מערכי הסביבה למזהם חלקיקים נשימים (PM10) הכולל בתוכו את החלקיקים הנשימים העדינים (PM2.5).

 

המשרד להגנת הסביבה ימשיך לפעול למתן סיוע מקצועי לכלל הגורמים הרלוונטיים, במטרה לשפר את איכות האוויר באזור התחנה המרכזית בתל אביב ובכלל הארץ.

דילוג לתוכן