ספריות תל אביב-יפו חושפות: אלו הספרים המושאלים ביותר בשנת 2022

כבכל שנה, לקראת שבוע הספר שחל בחודש יוני, מחלקת הספריות בעיריית תל-אביב-יפו מפרסמות נתונים על הרגלי הקריאה ושאילת הספרים של תושבי העיר, והנתונים – מעניינים. אז מי הם שיאני ושיאניות הקריאה העירוניים? ומה הספר שהתל-אביבים שאלו הכי הרבה בשנה החולפת?

ב-22 ספריות העיר רשומים נכון להיום יותר מ-41 אלף קוראים פעילים. יחד, שאלו כל המנויים 413,404 ספרים.

הספר המושאל ביותר בקרב תושבי תל-אביב-יפו בשנת 2022, זו השנה השנייה ברציפות, היה “שירת סרטני הנהר” מאת דליה אוונס, שזכה ל-662 השאלות. מבין הספרים העבריים, במקום הראשון ניצב הספר “אל תספר לאחיך” מאת מאיר שלו ז”ל עם 479 השאלות.

צילום: דוברות עיריית תל אביב – יפו

בקרב ספרי הילדים, כמיטב המסורת – הארי פוטר ממשיך לצעוד בראש עם הספר הראשון בסדרה “הארי פוטר ואבן החכמים”, שזכה ל-530 השאלות. עם זאת, בשונה משנת 2021, שבה שני ספרים נוספים מסדרת “הארי פוטר” מאת ג’יי קיי רולינג איישו את המקומות השני והשלישי, בשנת 2022 ניצבים במקומם שני ספרים מסדרת “כראמל” מאת מאירה ברנע-גולדברג: “כראמל” עם 479 השאלות ו”כראמל – הנקמה” עם 417 השאלות. אחריהם “איש הכל והגור” מאת דב פילקי, “ניצחתי אותך אייכמן!” מאת אברהם בן דוד אוחיון, ו”הארי פוטר וחדר הסודות”. במקום העשירי ניצב הספר “יומנו של חנון – הקש האחרון” מאת ג’ף קיני, עם 310 השאלות.

תחום השאלת הספרים הדיגיטליים ממשיך לצבור תאוצה גם בשנת 2022, כשבמהלכה נרשמו 40,724 השאלות של ספרים דיגיטליים (מדובר בעלייה של כ-4,500 השאלות לעומת השנה הקודמת). לאפליקציית הספרייה הדיגיטלית כבר רשומים מעל 3,000 מנויים, ואולי יש בכך בכדי להעיד שקריאת ספרים דיגיטליים היא כבר לא רק “טרנד” אלא חלק משמעותי מתרבות הקריאה החדשה. הספר הדיגיטלי העברי המושאל ביותר למבוגרים בשנת 2022 הוא “הספר הלא נכון” מאת נועה ידלין עם 130 השאלות. הסופר היפני הרוקי מורקמי ממשיך להוביל ברשימת הספר הדיגיטלי הלועזי המושאל ביותר עם הספר “גברים ללא נשים” שזכה ל-97 השאלות (בשנה שעברה ניצב בראש הרשימה ספר אחר של מורקמי – “הרג קומנדטורה”).

צילום: דוברות עיריית תל אביב – יפו

אחת השאלות המעניינות שחוזרות מדי שנה היא – האם הילדים שלנו עדיין קוראים? והתשובה גם השנה היא “כן” מהדהד: שיאנית הקריאה הצעירה של תל אביב יפו היא בת 12, מגיעה מספריית רמת אביב ג’, ושאלה לא פחות מ 319 ספרים במהלך שנת 2022. אחריה במקומות השני והשלישי המכובדים מאוד, ילד בן 10 מספריית יפו ד’ ששאל 295 ספרים, וילד מספריית הדר יוסף ששאל 247 ספרים.

הילדים הקוראים יזכו להוקרה בטקס שיאני הקריאה העירוני, אשר יתקיים בבית אריאלה בתאריך 22.6 במעמד ראש עיריית תל אביב- יפו, רון חולדאי.

שיאנית הקריאה מבין הקוראים המבוגרים היא קוראת מספריית בית דני, ששאלה לא פחות מ 331 ספרים.

ובאשר לספריות העירוניות עצמן – הן המשיכו לקבע את מעמדן כמרכזי תרבות שוקקים. ספריית בית אריאלה קיימה כ-900 אירועי תרבות, קורסים וסדנאות, שבהם השתתפו למעלה מ-100,000 איש. בסניפים העירוניים התקיימו כ-1,100 פעילויות תרבות, שמשכו כ-47,000 משתתפים לאורך השנה.

ד”ר אורי אליס, מנהל ספריית בית אריאלה ומחלקת הספריות בעיריית תל אביב-יפו: “ספריות תל־אביב-יפו הן מוסדות ידע ותרבות עירוניים, שמטרתם לאפשר לתושבי העיר ולבאיה גישה לספרות, לתרבות ולמידע, לקדם למידה ולהעשיר את חיי התרבות המקומיים. הספריות הן מקום ציבורי ללימוד ולשיחה, מקום בו אנשים נפגשים וקהילות בונות את זהותן. ממצאי הסקר השנתי מעידים כי הציבור ממשיך ליהנות משירותי הספריות, ושתרבות הספר התל-אביבית משגשגת. ברכות חמות לשיאני ושיאניות הקריאה שלנו מכל צוות הספרנים והספרניות בעיר.”

דילוג לתוכן