רשלנות וקלות דעת: שני מצבים בחוק אחד

אחד התנאים הבסיסיים לכך שנהג יעלה על הכביש הוא ציות לחוקים באופן מדויק ובכלל לפעול בשיקול דעת. כאשר נהג פועל באופן פזיז ותוך ביצוע פעולות פתאומיות כמו זגזוג בין נתיבים, עקיפות מסוכנות ועוד הדבר נכלל תחת עבירת גג אחת: נהיגה בקלות ראש. עבירה זו יכולה לכלול בתוכה נהיגה ברשלנות או בקלות דעת. ההבדל ביניהן הוא ברמת המודעות של הנהג לכך שהתנהגותו מהווה סיכון. אם ברשלנות הנהג נוהג באופן שיכול לסכן את סביבתו מבלי לשים לכך לב לחלוטין, כשמדובר על קלות דעת הוא כן מודע לכך ויכולות להיכלל תחת עבירת גג זו גם עבירות חמורות כמו נהיגה בשכרות, נסיעה במהירות מופרזת, עקיפה בקו הפרדה רצוף ועוד. בהתאם לכך הענישה במצבים המוגדרים קלות ראש יכולה להיות שונה בהתאם לנסיבות.

מהי הענישה כאשר נהג נוהג בקלות ראש?

נהיגה בקלות ראש היא כאמור עבירת גג לסוגים שונים של עבירות ולכן גם הענישה יכולה להשתנות. אחד הפרמטרים לקביעת הענישה היא הנזק שנגרם בעקבות נהיגה בצורה זו. העונש יכול לנוע בין דו”ח כספי לבין מאסר של שנתיים. לכך נלווית במקרים שונים גם פסילת רישיון הנהיגה, גם כאן לתקופות משתנות בהתאם לחומרת העבירות שנעשו במסגרת הנהיגה ברשלנות או קלות דעת ולמידת הנזק שנגרם. כאשר צורת הנהיגה גרמה לתאונה בה נגרם נזק לרכוש או פגיעה קלה בגוף יכול רישיון הנהיגה להיפסל למשך שלושה חודשים. תאונת דרכים קשה יותר בה נפגע אדם באופן משמעותי יותר יכולה להביא לפסילה של שנה, זאת מעבר להעמדה לדין וענישה נוספת שכאמור יכולה להגיע גם לשנתיים מאסר, במיוחד אם היו עבירות חמורות נוספות בשנים האחרונות.

תפקידו של עורך דין בתאונות דרכים

כאשר מדובר על תאונת דרכים, לעורך דין תעבורה יכולים להיות שני תפקידים שונים. האחד קשור לפיצויים המגיעים לכל נפגע בגוף מחברת הביטוח ו/או ביטוח לאומי במקרה שזו תאונת דרכים הנחשבת גם לתאונת עבודה. התפקיד השני הוא במישור הפלילי, כאשר הנהג שגרם לתאונה עבר עבירה שבעקבותיה ישנה הזמנה לבית משפט ומוגש כתב אישום תאונת דרכים. חשוב לבחור בעורך הדין המתאים לכל אחד מהתפקידים. בתפקיד הראשון חשוב שעורך הדין יהיה בעל ניסיון רב בהתנהלות מול חברות הביטוח והגשת תביעה לקבלת פיצויים וכן ניהול מו”מ מולן כאשר הפיצוי אינו מספק. בתפקיד השני חשוב שעורך הדין יהיה בעל ניסיון במשפט הפלילי ויוכל ללוות את הנהג החל משלבי החקירה דרך שימוע לפני כתב אישום אם יש ועד ייצוג בבית המשפט.

עו”ד חנה דוד היא עורכת דין תעבורה ופלילית המסייעת לנהגים רבים להקל בסעיף האישום ובעונש במגוון רחב של מצבים. מוזמנים ליצור קשר.

דילוג לתוכן