הנוער יוביל את השינוי: אמנת “קחו איתכם את הזבל” עכשיו גם בתל אביב

הנוער אומר לא לקטסטרופה של הזבל במרחב הציבורי, ועכשיו השינוי קורה גם בתל אביב. תלמידי ותלמידות תל אביב הצטרפו למיזם “קחו איתכם את הזבל”- מטרת המיזם הוא להעביר את המסר שלא משאירים אשפה במרחב הציבורי.

תלמידות ותלמידים מקריית חינוך יפו- עירוני ז’ – בשיתוף עם האגף למדעים של משרד החינוך ובסיוע ותמיכה של הרשות לאיכות סביבה וקיימות בעירייה בראשות ענת אהוד – הצטרפו למיזם האזרחי “קחו אתכם את הזבל”, שייסדה פרופ’ מיכל ציון מאוניברסיטת בר אילן. מטרת המיזם היא העברת המסר שלא משאירים אשפה במרחב הציבורי, כאשר אשכולות הפיס פועלים בהיבט החינוכי, בתוך ביה”ס וכן בהיבט ההסברתי בקהילה.

מנהל אשכול הפיס בביה”ס, מר שמיר שניר, הדריך והוביל קבוצה של 16 תלמידות, שלמדו את נושאי הסביבה והקיימות והתמקדו בנושא הפסולת במרחב הציבורי, חשפו את שאר התלמידים לנושא, ואף תיכננו, עיצבו והפיקו תערוכת כרזות והסברה באשכול הפיס בביה”ס. כחלק מהמיזם, ולמען הרחבת מעגלי ההשפעה, פנו התלמידים לגורמים עירוניים לתמיכה וחתימה על אמנת המיזם. התלמידים/ות הגיעו למפגש עם המשנה למנכ”ל העירייה, מר רובי זלוף, בו לקחו חלק גם נציגי אגף התברואה והרשות לאיכות סביבה וקיימות, הציגו את הפעילות שקיימו וביקשו ממר זלוף לחתום על האמנה.

פרופ’ מיכל ציון, ראשת המיזם קחו איתכם את הזבל: “אנחנו יודעים שלעיריית תל אביב חשוב לשמור על עיר נקיה ואסתטית, וזוהי אחת ממטרותיה המוצהרות. לצורך כך חשוב מאוד כמובן ששירותי התברואה יעבדו היטב, אבל עוד יותר חשוב – לחנך התושבים לקחת אחריות ולא לצפות שמישהו ינקה אחריהם. עיריית תל אביב ידועה במודעות הגבוהה שלה לקיימות עירונית ולאיכות הסביבה. המיזם שלנו מציע פתרון מן השורש לבעיית הזבל במרחב הציבורי – שהוא חלק בלתי נפרד מתפיסת הקיימות – דרך חינוך המתחיל בילדים והילדות ובנוער, ודרך מדיניות של אכיפת קנסות כבדים על המלכלכים.

בעיר כמו תל אביב, עם מספר תושבים גדול ומספר יומיומי עצום של מבקרים – מהארץ ומחו”ל –   כמות הפסולת המיוצרת היא עצומה. מֵעֵבֶר לפתרונות מתקדמים של מיחזור והפרדה במקור, יש לטפל בבעיה של השלכת פסולת במרחב הציבורי –  ברחוב, בגנים הציבוריים היפים, בפארק הירקון ובחופי הים. זוהי אחריותנו לחנך את הדור הבא לאחריות אישית על הזבל שלהם, ואז הצעירים כבר יחנכו את ההורים. תל אביב מושכת (בזמנים נורמליים) אלפי תיירים בשנה. עיר שהמרחבים הציבוריים שלה נקיים תהיה הרבה יותר אטרקטיבית לתיירים, ועוד יותר חשוב – תעניק איכות חיים טובה הרבה יותר, ומרחב מקיים ובריא יותר, לתושביה”.

“קחו איתכם את הזבל” הוא מיזם שהוקם באוגוסט 2020 ע”י פרופ’ מיכל ציון, ראש המרכז להוראת המדעים באוניברסיטת בר-אילן, כדי לפעול למען מרחבים ציבוריים (שמורות טבע, חופי ים, גני שעשועים מרחבים עירוניים ועוד) נקיים מזבל, ומטרתו להציע דרך פעולה שונה ואפקטיבית למלחמה בקטסטרופה הסביבתית המתרחשת במדינה ודרכים ליישומה. ייחודו של המיזם מתבטא בכך, שאינו דוגל במבצעי ניקיון, הדורשים משאבים כספיים ואנושיים, אלא בפיתוח אחריות אישית וחברתית של כלל התושבים, שתמנע השלכת פסולת במרחב הציבורי ותעודד פעילות לשמירה על הסביבה.

 

דילוג לתוכן