השפעותיה של ישיבה ממושכת על בריאותנו

אנחנו חיים מול מסכים, בעיקר בעבודה אך גם לא מעט בשעות הפנאי. לאותה ישיבה ממושכת כבר יש שם רפואי – היא נקראת ישיבה ממושכת או יושבנות, והיא מוגדרת כך בשל אורח חיים של ישיבה לאורך שעות רבות במהלך היום, כל יום. אנחנו חיים בעידן בו לא מעט מהעבודה נעשית באמצעות מחשוב, לכן ישנם גם לא מעט תפקידים שנעשים בישיבה לאורך כל שעות העבודה, מהם הנזקים של ישיבה ממושכת וכיצד ניתן להימנע מהם? כל התשובות בהמשך. 

שכיר או עצמאי
business, accounting, people and technology concept – businesswoman with laptop computer, calculator and papers working at office

מהי ההגדרה של ישיבה ממושכת?

כל ישיבה של יותר מכמה שעות בכל יום נחשבת לישיבה ממושכת. זו יכולה להיות ישיבה במסגרת העבודה, של עבודה משרדית או עבודה מול מחשב לרוב, וזו יכולה להיות יושבנות בחיי הפנאי, לאחר שעות העבודה והלימודים. כאשר מדובר על אורח חיים ולא על זמן נקודתי כמו חופשה, בהחלט ניתן להגדיר זאת בתור ישיבה ממושכת ומכאן גם השלכותיה על הבריאות. 

מהם נזקי הישיבה הממושכת?

נזקיה של ישיבה ממושכת נחלקים לנזקים לטווח הרחוק ולטווח הקצר. לטווח הרחוק ישיבה ממושכת עלולה להעלות את הסיכון לדמנציה ומקצרת את תוחלת החיים, המחקרים בתחום גם מראים כי ישיבה ממושכת עלולה להעלות את הסיכון לחלות במחלת הסרטן.

לטווח הקצר היא מבטלת את התועלת שאנחנו משיגים בפעילות הגופנית, זאת אומרת שגם אם אנחנו מתאמנים – התוצאות מאותם אימונים מבוטלות בשל הישיבה הממושכת. הישיבה הממושכת מעלה את הסיכון לעליה במשקל ולפתח סוכרת, היא מגבירה את הסיכון להיווצרות דליות ופקקת ורידים עמוקה שבאה לידי ביטוי בקריש דם שנוצר בווריד הרגל ואז עלול להתפתח למצב מסכן חיים בשם תסחיף ריאתי. כמו כן, בטווח הקצר אנשים שיושבים שעות רבות במהלך היום סובלים מבעיות גב, צוואר וכתפיים רבות, לעיתים הכאבים יכולים להיות עוצמתיים כל כך עד כי נמנע מאותם אנשים לעבוד. 

כיצד יש לטפל בנזק הישיבה הממושכת וכיצד ניתן להימנע מהם?

עוד לפני שנדבר על הטיפול בכל אותם נזקים שנגרמים מהישיבה הממושכת, יש לציין כי הדרך הטובה ביותר לטפל היא להימנע בכלל – כל חצי שעה קומו מהכיסא ועשו משהו, טיילו במשרד וגשו להביא כוס מים, תלו כביסה, העיקר שתמשיכו להניע בקביעות את הגוף. אם קיימת האפשרות, ניתן לעבור לעמידה במהלך חלק משעות היום – לא מעט אנשים העידו שהעבודה בעמידה שיפרה משמעותית את תפוקת עבודתם, את ערנותם ואת תחושתם הכללית. כל תנועתיות יכולה לסייע – תנועה בכיסא ארגונומי, מתיחת הידיים והכתפיים, מתיחת הגב ומתיחת הרגליים.  

כאשר כבר קיימים נזקים ויש צורך בהתערבות רפואית, יש לפנות לתחום הרפואי הממוקד – בבעיות הגב נפנה לאורטופד שבמקרים רבים ימליץ על פיזיותרפיה, למשל טיפול בכאבי גב עליון בשל עבודה ממושכת על המחשב יכולה להיות פיזיותרפיה מותאמת לשחרור הכתפיים והגב העליון ולמידת דרכי ישיבה שיקלו על הכאב ויפחיתו את העומס מהכתפיים. לעיתים קרובות, כאשר מדובר על תחילת הבעיה הרפואית, ניתן יהיה לבצע טיפול שמרני בנזקים הראשוניים שנגרמו מהישיבה הממושכת, אך ככל שהטיפול הרפואי יהיה מאוחר יותר, גם הנזקים יהיו נרחבים יותר. 

***המידע הינו כללי ואינו מהווה תחליף לייעוץ מקצועי.

דילוג לתוכן