מה ההבדל בין פונדקאות חלקית ופונדקאות מלאה?

החלום להביא ילד לעולם משותף לכל ההורים, יחד עם זאת ישנם מצבים רפואיים ואחרים שאינם מאפשרים לזוגות או ליחידים וליחידות להגשים את חלומם ולהרחיב את המשפחה. במדינת ישראל מעודדים ילודה וקיים לחץ חברתי ומשפחתי על ההורים להביא ילדים לעולם, לכן הביקוש להליך פונדקאות בעשור האחרון ממשיך לעלות בקצב מואץ, ויש שני סוגים עיקריים של פונדקאות – מלאה או חלקית. 

בכתבה זו המומחים של המרכז להורות באמצעות פונדקאות מסבירים לנו על שני סוגי תהליכי הפונדקאות הקיימים, ההבדלים העיקריים בין פונדקאות מלאה לחלקית, יתרונות וחסרונות של כל תהליך ועוד. את הפונדקאות אפשר לעשות בישראל, כל עוד עומדים בקריטריונים שנקבעו בחוק הסכמים לנשיאת עוברים ומקבלים אישור מהוועדה לאישור ההסכמים, ואפשר לעבור את התהליך במדינות שונות כמו גיאורגיה, אוקראינה, ארצות הברית, קנדה ועוד. 

תהליך הפונדקאות מאפשר לזוגות עקרים, לחברי קהילת הלהט”ב, לנשים יחידות ולרווקים, להפוך להורים לילדים, כאשר במקרים מסוימים הפונדקאות מהווה את האפשרות היחידה להביא ילד לעולם, למשל זוגות מאותו מין או זוג שבו יש לאישה או לגבר בעיה רפואית המונעת לידה טבעית.

אם אתם מעוניינים להביא ילד לעולם באמצעות פונדקאות אל תהססו לפנות אלינו כדי לקבל הסברים מפורטים, סיוע מקצועי, תמיכה רגשית וליווי צמוד לכל אורך השלבים שיש לעבור, בין אם תחליטו על פונדקאות בארץ ובין אם בחו”ל.

פונדקאות חלקית – הגדרה

פונדקאות חלקית מכונה גם מסורתית, באנגלית Traditional Surrogacy, ובמסגרת התהליך החלקי הפריית האישה נעשית בעזרת הזרעה מלאכותית על ידי האב המיועד. מודל זה אסור במדינת ישראל. בפונדקאות החלקית האם הנושאת מקבלת תשלום עבור שירותי ההריון והלידה שהיא מספקת (או בתרומה), ועליה לחתום על הסכם מחייב שבו היא מוותרת מראש על היילוד, כלומר פרי בטנה.

פונדקאות מלאה – הגדרה

פונדקאות מלאה המכונה גם הריונית, באנגלית Gestational Surrogacy, מתארת תהליך שבו האם הפונדקאית נושאת ברחמה עובר שנוצר מביצית שאינה שלה. הביצית חייבת להיות של האם המיועדת או של תורמת אלמונית, והאם הנושאת לא רשאית לתרום ביצית שלה כדי שלא ליצור קשר גנטי בינה לבין היילוד. 

מודל הפונדקאות המלאה מכונה גם פונדקאות אלטרואיסטית מאחר והאם נושאת מקבלת תמורה לצורך מתן פיצוי ושכר. הפיצוי הוא בגין הסבל והכאב שכרוך בהריון והלידה והשכר משולם עבור הנכונות של האם הנושאת לעבור את התהליך ולסייע להורים המיועדים. פונדקאות מלאה מותרת בישראל בהתאם למגבלות שנקבעו בחוק.

מה ההבדל בין פונדקאות מלאה לחלקית?

ההבדל המרכזי בין התהליך המלא לבין התהליך החלקי הוא הקשר הגנטי בין האם הנושאת ליילוד. בפונדקאות המלאה הביצית נלקחת מהאם שאינה מסוגלת להרות או מתורמת, ולא ניתן להפרות ביצית של הפונדקאית, והזרע נקלח מהאב או מתורם. לכן, אין כל קשר גנטי בין האם הנושאת לתינוק, לעומת הפונדקאות החלקית שבה מבצעים הזרעה מלאכותית ומפרים ביצית של האם הנושאת.

מה עדיף יותר – פונדקאות מלאה או חלקית?

כל מקרה לגופו. המומחים של המרכז להורות באמצעות פונדקאות מציינים כי יש שיקולים רבים ומגוונים בעת בחירת תהליך הפונדקאות, זהו תהליך מורכב ומאתגר מבחינות רבות שאינו מתאים לכל אחד ואחת. עם זאת, חשוב לזכור כי פונדקאות מסייעת לכם להביא ילד לעולם, לכן היתרונות עולים על החסרונות.

למעשה, לכל אחד מסוגי הפונדקאות יש יתרונות וחסרונות, וחשוב לזכור כי החוק בישראל מפלה לרעה חלק מהאוכלוסייה, במיוחד את חברי קהילת הלהט”ב. החוק בארץ קובע קריטריונים לעבור פונדקאות בארץ, ובמקרים מסוימים האפשרות היחידה להביא ילד לעולם היא באמצעות פונדקאות חלקית בחו”ל.

דילוג לתוכן