אחד הרחובות הסואנים בעיר מתחדש: אבל מה המחיר?

מכה קשה לעסקים הקיימים ברחוב אלנבי אשר במשך שנים רבות נהנו מתנועה עצומה של הולכי רגל, רכבים, ובעיקר אוטובוסים ותחבורה ציבורית.
אותם עסקים שנמצאים כיום ברחוב אלנבי צפויים לחוות ירידה משמעותית בהקיף ההכנסות לפרק זמן ארוך.


כל מי שנכנס לתל אביב בשנים האחרונות מרגיש את אותה תחושה: המון מנופים, המון התחדשות עירונית, פקקים אין סופיים בשל העבודות בעיקר של קו הרכבת הקלה, משאיות שחוסמות כבישים קטנים כדי להביא סחורות ומוצרים לאתרי הבנייה ובעיה קשה של חניה כיוון שאין חניות. נשאלת השאלה האם אפשר היה לעשות את זה אחרת ומה המחירים שמשלמים התושבים ואלו שמגיעים לבקר בה?.

רחוב אלנבי
קרדיט : Freepik

התחושה כאמור, היא של עיר שכולה בבנייה כמו אתר בנייה אחד גדול. נשאלת השאלה האם אפשר היה לעשות את זה אחרת ומה אפשר לעשות כדי לשנות את זה אם בכלל?

המשמעות של סגירת הרחוב מעבר לסגירה הפיסית לכלי רכב בחלק משמעותי וגדול  מאוד של הרחוב משמעותה מכה קשה לעסקים הקיימים ברחוב למשך שנים רבות שנהנו עד היום מטראפיק עצום של תנועת הולכי רגל , רכבים ובעיקר אוטובוסים ותחבורה ציבורית ענפה. כלומר אותם עסקים שנמצאים כיום ברחוב (אם לא כבר עזבו למקום חילופי) צפויים לחוות ירידה משמעותית בהיקף ההכנסות לפרק זמן ארוך .

ניר שמול – מנכ”ל החברה לפיתוח והתחדשות עירונית וחברת שניר: סגירת רחוב אלנבי לכניסת כלי רכב לטובת הקמת הקו הסגול לעבודות תשתית הינה דרמה של ממש כאשר אחד הרחובות ההיסטוריים, המסחריים המשמעותיים וסואנים בתל אביב בפרט ובמדינת ישראל בכלל .

מבחינת מגורים זהו זמן נהדר לקדם תוכניות של התחדשות עירונית ברחוב כאשר זמן התכנון והבנייה בישראל עומד על 7-5 שנים בממוצע לפרויקט של התחדשות עירונית שאומנם בזמן זה שכר הדירה צפוי לרדת לאור העובדה שמדובר באתר בנייה רחב היקף אולם עם פתיחת הקו הסגול יש צפי לעליית מחירים גדולה מאוד ברחוב למחירי מכירה גבוהים מאוד בתל אביב .

אין ספק כי תל אביב עוברת מהפכה נדלנ”ית בעשור האחרון של התחדשות ובעיקר עכשיו עם ציר מרכזי כל כך כמו רחוב אלנבי מה שיקשה על העסקים עוד יותר. ולא פשוטים עבור אלו שגרים בה, ואלה הבאים לטייל בסופ”ש ברחוב הזה. ואלו המגיעים אליה מדי יום לעבוד בה, לבקר בה, לבלות בה וליהנות ממנה.

 

לדברי ניר שמול: ” הרכבת הקלה וקו המטרו העתידי – חייבים לנצל את העבודות של הרכבת כיום וקו המטרו העתידי לבצע התחדשות עירונית באותם אזורים. למה “לתקוע ” את העיר פעמיים? אם היום עובדים על קו הרכבת יש לתת עדיפות תכנונית וביצועית לפרויקטים שנמצאים על קו העבודות הקיים והעתידי על חשבון פרויקטים שמרוחקים ממנו. הדבר יאפשר חלוקת משאבים עירוניים נכונה ויגרום להגברת העבודות באזורים שבכל מקרה כרגע עמוסים בבנייה על חשבון אזורים אחרים שיוכלו להיות פנויים מעבודות ובנייה. בעתיד כאשר באזורים הללו יסתיימו העבודות עם תכנון נכון מדויק ומוגדר, יחלו העבודות בשאר אזורי העיר שאינם נמצאים בקן העבודות הראשון.”

 

דילוג לתוכן