איך בוחרים משחקי חשיבה לילדים? טיפים מועילים

ילדים אוהבים מאוד לשחק. ילדים אוהבים מאוד גם אתגרי חשיבה, שעוזרים להם להרגיש גדולים ומוצלחים. בהתאם כדאי לנצל את השילוב – משחקי חשיבה – כדי לעזור להם להתפתח ולצמוח באופן מיטבי.

  1. משחק שמפתח מגוון יכולות

ההמלצה הראשונה לגבי משחקי ילדים היא לחפש אופציות שעוזרות להתפתחות במספר מישורים. מן הסתם כל משחק חשיבה מפתח את החשיבה, ובהקשר זה כדאי לזכור שבגיל צעיר המוח הוא איבר גמיש, ולכן כל משחק שמייצר פעילות מוחית גורם לו להשתנות ולהשתדרג. בנוסף משחקים עשויים לפתח מוטוריקה עדינה – בכל גיל יש יכולות אחרות שנכללות תחת ההגדרה מוטוריקה עדינה ושמתחילות לבוא לידי ביטוי. כך למשל בין גיל שנתיים לשלוש פעוטות כבר אמורים לבנות מגדלים, להשחיל חרוזים, להחזיק עיפרון באופן יציב, לצבוע ועוד.

  1. משחק שאפשר לשחק בו עם חברים

עוד המלצה למשחקי חשיבה לילדים היא על משחקים שמיועדים ליותר משחקן אחד. יש כמובן מקום בארגז המשחקים הביתי גם לאתגרי חשיבה לילד אחד בלבד, אבל כשבוחרים משחק שמיועד למספר ילדים, או מספר משתתפים באופן כללי, התועלת כוללת גם אינטראקציות חברתיות. כל אינטראקציה כזו גם מגדילה את ההנאה וגם מספקת לילד או לילדה אפשרות להתנסות בסיטואציות חדשות בשבילם. מאחר שלקשרים חברתיים יש תפקיד משמעותי מאוד בחיים של כולנו, משחקי החשיבה החברתיים הם נכס יקר ערך.

  1. הבלטת החוזקות  

לכל ילד בכל גיל יש חוזקות מסוימות, וכדאי לטפח אותן וגם להבליט אותן. משחקי חשיבה (וגם משחקים אחרים) שמאפשרים לילדים להביא לידי ביטוי את היכולות שכבר רכשו מייצרים תחושת הצלחה – שמהווה בסיס לביטחון עצמי יציב. במקביל כדאי למצוא גם משחקים שיאתגרו את הילד או הילדה, ואפילו יאלצו אותם להתמודד עם חולשות מסוימות – אבל רק אחרי שכבר בוססה תחושת הצלחה.

  1. משחקי חשיבה לפי גיל

באופן טבעי משחק חשיבה שמתאים לגיל 3 אינו רלוונטי לבני ובנות 6-7, ומשחקים שילדים בכיתה ד’ ייהנו מהם יתסכלו מאוד בני 5. בהתאם מומלץ להעדיף משחקי חשיבה של חברות מוכרות שמתמחות בתחום ספציפי זה – ושיודעות לסווג נכון את המוצרים שלהן (כך שאם על האריזה כתוב לגילאי 6+, תוכלו להיות בטוחים שהמשחק אכן יתאים לילדים שכבר הגיעו לבית ספר).

  1. משחקים לנסיעות

עוד חלוקה רלוונטית של משחקי החשיבה והאסטרטגיה היא לכאלה שאפשר לשחק אותם גם תוך כדי נסיעה ולכאלה שמתאימים יותר לבית ולא למכונית. ההמלצה היא לשלב – תמיד טוב שיש משחקים שאפשר לקחת לדרך, גם כדי לנצל את זמן הנסיעה לפעילות מהנה שתורמת גם להתפתחות, וגם מפני שבדרך זו נמנעת התופעה המתסכלת של ילדים משועממים שיוצרים אווירה לא נעימה ברכב.

  1. שיפור הקשב והריכוז

עוד סיבה טובה להשקיע במשחקי חשיבה – גם בקנייתם וגם בפינוי זמן כדי לשחק עם הילדים – היא שזוהי אחת הפעילויות האפקטיביות ביותר שיש לשיפור הקשב וחיזוק הריכוז. עוד כדאי לדעת שמחקרים שבחנו ילדים שהתמודדו עם משחקי חשיבה מאתגרים זיהו אצלם יכולות קוגניטיביות גבוהות יותר בהשוואה לילדים שלא זכו לשחק במשחקים אלה.

דילוג לתוכן