תושב העיר נעצר והובא לחקירה בחשד להתעללות קשה בכלבים

בעל כלב מגזע אמריקן בולי, תושב תל אביב דרוש לחקירה על ידי מפקחי משרד החקלאות • לפי החשד: הרביע כלבים מגזע מסוכן למטרות מכירה • בנוסף קיים חשש לעבירה על חוק צער בעלי חיים – החשוד הוסיף חטא על פשע ונחשד בחיתוך אוזני הכלבים בניגוד לחוק

מפקחי היחידה המרכזית לאכיפה וחקירות במשרד החקלאות (פיצו”ח), הגיעו יחד עם משטרת ישראל לביתו של בעל כלב על מנת לחקור את חשד להתעללות בבעלי חיים. לאחר הגיעם למקום, סירב החשוד לפתוח את דלת ביתו, והושארה עבורו הזמנה לחקירה. החשוד לא התייצב לחקירה ונעלם, ומוכרז כרגע כ”נדרש לחקירה”.

תחילתה של הפרשה, עם קבלת פנייה במוקד השירות של משרד החקלאות בדבר הרבעה ומכירה של כלב מגזע אמריקן בולי. כלב זה הוא תוצאה של קו טיפוח שיצר הכלאה עם גזעים מסוכנים מהרשימה הקבועה בחוק, ועל כן גם הוא עונה על ההגדרה. חשוב לזכור, כלבים מגזעים מסוכנים מחויבים בעיקור וסירוס, בנוסף לכך שהרבעתם ומכירתם אסורה על פי חוק. כלבים מגזעים אלו סובלים מבעיות בריאותיות רבות, ביניהם מבנה גוף מעוות, בעיות נשימה בגלל מבנה ראשם, בעיות רגליים הנוצרות מפרופורציות לא טבעיות (גוף כבד, רגליים קצרות), בעיות עיניים ותוחלת חיים קצרה יחסית לכלבים אחרים. 

מיד לאחר קבלת הפנייה, הטיפול הועבר לווטרינר העירוני, שהוא בעל הסמכות לענייני הרבעה ומכירה, לפי החוק והתקנות להסדרת הפיקוד על כלבים. במקביל, בעקבות חקירת המשרד, ולאור תיעוד ברשתות החברתיות של בעל הכלב בו פרסם תמונות של גורי הכלבים המדוברים חתוכי אוזניים, אשר אסורים על פי חוק צער בעלי חיים, הגיעו מפקחי המשרד יחד עם משטרת ישראל למקום כאמור.

במשרד החקלאות מדגישים כי חוק צער בעלי חיים אוסר באופן מוחלט על התעללות בבעלי חיים, ובכלל זה איסור לבצע חיתוך ברקמה חיה בבעל חיים, קעקוע או צביעה, באמצעי הפוגע ברקמה חיה או החודר לתוכה, והכל למטרות נוי. כמו כן, אסורה בישראל החזקה לשם מכירתו או הצגתו למכירה של בעל חיים שאזניו או זנבו חתוכים או שיש על גופו קעקוע, שבוצעו למטרות נוי. 

שימו לב: החשוד יכול להימצא באזור תל אביב או בת ים, כאשר ברשותו מספר כלבים מגזע מסוכן, ככל הנראה חתוכי אוזניים למטרות נוי. במשרד החקלאות קוראים לציבור שיצר קשר עם החשוד בנוגע לקנייה של כלבים מסוג זה, או שיש בידיכם כל מידע שיכול להועיל לחקירה, אל תהססו לדווח למוקד משרד החקלאות, הזמין 24/7, במספר *6016. 

כלב אמריקן בולי

במשרד החקלאות מדגישים כי ישנם כלבים רבים המחכים לבית חם בעמותות וכלביות רשותיות. אם בכל זאת בוחרים לקנות כלב, יש לוודא שאותו הגור הגיע מבתי גידול מסודרים ומפוקחים. משרד החקלאות קורא לציבור הרחב להמשיך ולדווח על כל חשש לפגיעה בבעלי חיים, למוקד הטלפוני של המשרד.

החוק להסדרת הפיקוח על כלבים מגדיר מהו כלב מסוכן וקובע מהם שמונה הגזעים המסוכנים: אמריקן סטאפורדשייר בול טרייר (אמסטאף), בול טרייר, דוגה ארגנטינאי, טוסה יפני, סטאפורדשייר בול טרייר (סטאף אנגלי), פיט בול טרייר, פילה ברזילאי ורוטווילר. כלב מוגדר כמסוכן על בסיס השתייכותו לאחד מהגזעים המסוכנים שפורטו בתוספת לחוק, על בסיס היותו תוצאת הכלאה עם גזע מרשימת הגזעים הללו, או על בסיס התנהגות מסוכנת שבאה לביטוי בנשיכה שגרמה לחבלה. בנוסף, החוק מטיל הגבלות מיוחדות החלות על מי שמזדהה כבעל של כלב מסוכן שעליו לעמוד בהם. החוק נולד לאור מספר מקרים שבהם כלבים מגזעים אלו תקפו ופגעו בעוברי אורח במרחב הציבורי ובהמשך, מקרים אלו התגלגלו אל פתח בתי המשפט שעסקו בהגנה ובשלומם של הציבור וכן בשלומם של בעלי החיים.

בשנת 2019 החליט מנהל שירותים וטרינריים במשרד החקלאות, ד”ר תמיר גשן, כי כלב אמריקן בולי הוא תוצאה של קו טיפוח שיצר הכלאה עם גזעים מסוכנים מהרשימה שבתוספת לחוק, ולכן עונה על הגדרת כלב מסוכן. כלבים מקווי טיפוח אחרים המבוססים על הגזעים המנויים ברשימה שבתוספת לחוק, הם כלבים מסוכנים כהגדרתם בחוק, ועל כן ייבואם לישראל והחזקתם בישראל יהיו בהתאם לתקנות להסדרת הפיקוח על כלבים.

חוק צער בעלי חיים במדינת ישראל, אוסר באופן מוחלט על התעללות בבעלי חיים, וכולל גם  איסור מפורש לבצע חיתוך ברקמה חיה בבעל חיים, קעקוע או צביעה, באמצעי הפוגע ברקמה חיה או החודר לתוכה למטרות נוי. הרחבה זו היא תולדה של מקרים כמו – צביעת דגים, חיתוך זנב של כלב, חיתוך של אוזניי הכלב למטרת נוי ובמטרה ליצור חזות אחרת לבעלי חיים. כמו כן, אסורה בישראל החזקה לשם מכירה או הצגה למכירה של בעל חיים שנחתכו אזניו או זנבו או שקועקע למטרות נוי. בנוסף, גם אם מדובר בבעלי חיים שלא נולדו בארץ, אסורה השתתפותם בתערוכות או מופעים. 

 

דילוג לתוכן