התאמות לבעלי מוגבלות במרחבים ציבוריים: מדריך מקיף

המרחב הציבורי הוא כה מרכזי בשגרת היומיום, עד רמה שעבור רבים הוא דבר מובן מאליו. השימוש בתחבורה ציבורית או כניסה למרכזי קניות, בריכות, בתי ספר ועוד, הן פעולות כמעט אוטומטיות שלא דורשות כלל מחשבה. עם זאת, חשוב לזכור שעבור פלח משמעותי בחברה, נכים ובעלי מוגבלות, אותן פעולות פשוטות יכולות להוות לאתגרים משמעותיים. לשם כך, נדרשת התאמה לבעלי מוגבלות בכל מרחב ציבורי. הבטחת נגישות שווה במרחבים הציבוריים היא היבט מכריע בבניית חברה שוויונית ומכילה, ולשם כך חוקק  ״חוק הנגישות״ הממלא תפקיד משמעותי בקידום הנגישות במדינת ישראל. במאמר זה נציג עבורכם את כל מה שצריך לדעת על  החוק ואת הדרכים השונות להנגשה של מרחבים ציבוריים. 

הכל אודות ״חוק הנגישות״

״חוק הנגישות״ הוא סעיף הכלול בתוך ״חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות״. החוק חוקק בתשנ״ח- 1998 במטרה להגן על כבודם של בעלי מוגבלות ושילובם באופן הוגן ומכובד בחברה. ״חוק הנגישות״ מחוקק בשנת 2005, מתוך הכרה בהכרחיות של נגישות שווה ונוחה עבור כל מתקן ציבורי. משמעותו היא שכל מבנה או שירות ציבורי חייב לאפשר הגעה נוחה, יכולת תנועה והתמצאות וכמובן שימוש במתקנים ויכולת ליהנות משירותים והפעילויות שמתקיימים בהם. במילים אחרות, על כל מרחב ציבורי לעבור התאמות לבעלי נגישות. 

מתקנים ציבוריים: כיצד להפוך אותם נגישים יותר?

נכות יכולה להתבטא בדרכים שונות: החל מעיוורון וחירשות ועד לשיתוק איברים. לכן, התאמות לבעלי מגבלות צריכות להיות מגוונות ומקיפות. אך בימינו, יש קיימים פתרונות רבים. להלן כמה דוגמאות: 

 מעלית: המעלית היא אמצעי שבו כולנו משתמשים. היא משפרת את איכות החיים עבור מבוגרים וצעירים כאחד. כאשר שוקלים התקנה של מעלית, יש לקחת בחשבון גם את קלות הנגישות לבעלי מוגבלות, ולכן, מעליות צריכות להיות ממוקמות באופן אסטרטגי, מתוחזקות כראוי, מרווחת בהתאם לנהלים ומצוידות בשילוט ברייל ובהודעות שמע. בנוסף, חשוב לקחת בחשבון את הצורך בהתקנת מעלון לנכים במקרה של חדרי מדרגות, בריכות וכדומה. מעלונים מסוג זה הן דרך מעולה להבטיח שההתאמות לבעלי מוגבלות מיישמות באופן מקיף ומתחשב ביותר. 

מדרגות נעות: אם כי מדרגות נעות נוחות לשימוש לרוב האנשים, הן יכולות להיות מאתגרות עבור אנשים עם בעיות ניידות. לכן, עליהן לאפשר אחיזה בשתי הידיים, ולהכיל מפלס כניסה על ראש מהלך המדרגות. 

מעברים רחבים יותר: אבטחת מעברים ומסדרונות רחבים יותר מאפשרים לאנשים המשתמשים במכשירי ניידות, כגון כסאות גלגלים או הליכונים, לתמרן בקלות את תנועתם בחלל. 

ברייל: שילוב שלטי ברייל ומידע במרחבים ציבוריים משפר את הנגישות לאנשים עם לקות ראייה. הוראות ותוויות ברייל מאפשרות ניווט עצמאי ואינטראקציה בתוך מתקנים ציבוריים.

שירותים נגישים: עיצוב חדרי שירותים עם תכונות נגישות, כגון מוטות אחיזה, כיורים מונמכים ודוכנים בגודל מתאים, מבטיח שאנשים עם מוגבלויות יוכלו להשתמש במתקנים אלה באופן עצמאי ובנוחות.

התראות חזותיות ושמיעתיות: יש לשלב בחללים ציבוריים התראות חזותיות ושמיעתיות, כגון אורות מהבהבים או הודעות כריזה, כדי לספק מידע חשוב או התראות חירום. 

נגישות במקום העבודה

חוק הנגישות מתייחס גם לנגישות במקום העבודה, שכן הוא מונע אפליה. מעסיקים מחויבים להבטיח הזדמנויות שוות לאנשים עם מוגבלות ולספק התאמות לבעלי מוגבלות, כגון התאמה של חלל העבודה ושל ציוד, וכך גם חניה נגישה, תהיה היא עבור עובד או אדם המגיע להתראיין. חשוב לציין שהמדינה מחויבת להשתתף בהוצאות ההתאמות. וכמו כן, שהמעסיק לא חייב לבצע התאמות במידה וזה פוגע במהות התפקיד. 

לסיכום, אנחנו מקווים שבמאמר זה הצלחנו להנגיש את כל המידע החיוני להתאמות לבעלי מוגלות. עמידה במתקני ״חוק הנגישות״ היא צעד מהותי אל עבר קיומה של חברה שוויונית, מכבדת והוגנת. 

דילוג לתוכן